×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
اجرای ۳۰ پروژه زیست محیطی جهت ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، ماهیت واحد‌های شیمیایی و پلیمری پتروشیمی شهید تندگویان منجر به تولید پساب و پسماند‌های مختلفی می‌شود که باوجود مجهز بودن این مجتمع به تصفیه خانه کاملاً پیشرفته و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در ۱۵ سال گذشته کیفیت پساب خروجی به دلیل مشکلات بالادستی و نیز سخت افزاری با استاندارد‌های ملی فاصله داشته است.
نگرش HSE محور مجتمع شهید تندگویان موجب تلاش برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود است تا به منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح‌ها و پروژه‌های این حیطه و ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع و رعایت الزامات و استاندارد‌های مربوطه با شرکت پتروسازآب، به عنوان تنها مدیریت طرح زیست محیطی کشور (MC محیط زیست)، قرارداد همکاری امضا کرد.
از زمستان ۱۳۹۸ در ابتدا کلیه مشکلات و چالش‌های زیست محیطی در سطح مجتمع با مطالعات کمی و کیفی در زمینه‌های آب، هوا، پسماند و نیز انجام سایت ویزیت‌های دقیق و برگزاری ده‌ها جلسه تخصصی شناسایی شد. به این ترتیب حدود ۳۰ پروژه زیست محیطی تعریف و سپس شرح کار و اسناد مناقصه آن‌ها تهیه شد که در حال حاضر حدود هفت پروژه خاتمه یافته و دیگر پروژه‌های مجتمع در مرحله اجرا و یا انجام تشریفات مناقصه و عقد قرارداد هستند.
«طراحی و خرید، ساخت و راه اندازی راکتور‌های بیهوازی PTA در واحد تصفیه خانه مجتمع»، «مهندسی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم بازیافت برج‌های خنک کننده مجتمع»، «طراحی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم آنلاین آنلایزر دودکش – پساب»، «خرید، نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلایند‌های اتمسفریک (محیطی)»، «بازسازی و نوسازی شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در سطح مجتمع»، «لایروبی و بازسازی حوضچه ۵۲۰۱ و دانه گیرها»، «اصلاح و بازسازی راکتور‌های بیهوازی A۵۲۰۲»، «طراحی، بهبود و راه اندازی خط انتقال بایوگاز تصفیه خانه به زباله سوز»، «استقرار سیستم مدیریت پسماند مجتمع» و ده‌ها پروژه دیگر از مهمترین پروژه‌های زیست محیطی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان هستند.
همچنین در راستای ارتقاء دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان مجتمع، طی یک برنامه مدون دوره‌های عمومی و تخصصی زیست محیطی و نیز بهداشت و ایمنی (با رویکرد محیط زیست) از زمستان ۱۳۹۹ آغاز و کماکان ادامه دارد که بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۶ دوره عمومی و تخصصی در این حوزه برگزار شده است.
لازم به ذکر است از ابتدای فعالیت تاکنون گزارش‌های ماهیانه عملکرد و پیشرفت پروژه‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان، گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دیگر سازمان‌های ذیربط ارسال می‌شوند. همچنین این مجتمع در نظر دارد با اجرای پروژه‌های زیست محیطی که موجب کاهش و حذف آلاینده‌ها می‌شوند مطابق برنامه زمان بندی به خروج از لیست صنایع آلاینده تا پایان سال ۱۴۰۱ و دریافت لوح صنعت سبز اقدام کند.
در پایان لازم به ذکر است مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۱۳۷۷ در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار برای تولید محصولات PET و PTA و باهدف حرکت در مسیر خوداتکایی و قطع وابستگی در زمینه ی تولید محصولات پلیمری احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. این مجتمع در حال حاضر در فاز‌های شیمیایی و پلیمری به عنوان تنها تولیدکننده محصولات PET، PTA و الیاف مصنوعی در کشور مشغول به فعالیت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.