×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اولویت اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است/ تقویت جایگاه گواهینامه‌های فنی مرکز تحقیقات در پروژه‌های ساختمانی

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی از انتشار ویرایش ششم «کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» در همکاری مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن خبر داد.

اولویت اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است، گفت: به منظور دستیابی به اهداف مدنظر برای توسعه صنعتی‌سازی و اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دو وظیفه اصلی تسهیل و تسریع در بررسی و اظهار نظر در خصوص فناوری‌های جدید ساخت صنعتی طبق ماده ۲۶ آیین‌نامه اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همچنین شناسایی و ارزیابی مداوم فناوری‌های نوین ساختمان، تهیه برنامه،  توسعه روند ارزیابی، اعطای نظریه‌ها و گواهینامه‌های فنی برای مصالح، فرآورده‌ها و سامانه‌های نوین طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرای ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت تولید و عرضه مسکن برعهده مرکز تحقیقات قرار گرفت.

شناسایی و معرفی فناوری‌های نوین ساختمانی

حیدری ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به وظایف قانونی، مجموعه کاملی از مستندات علمی و فنی تهیه و نتایج جامعی از مطالعات آزمایشگاهی را برای هریک از فناوری‌های نوین شناسایی یا معرفی کرد.

وی با یادآوری اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سال ۱۳۸۸ و پس از تثبیت جایگاه استفاده از صنعتی‌سازی در انبوه‌سازی نسبت به تهیه مجموعه‌هایی با محتوای فنی برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر فناوری‌های نوین اقدام کرد در بیان شاخص‌ترین آنها توضیح داد: پنجمین ویرایش کتابچه فناوری‌های نوین ساختمانی در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. با توجه به تداوم استفاده از فناوری‌های معرفی شده در این کتابچه در طرح‌های انبوه‌سازی، انتشار مراجع فنی با موضوع معرفی جزئیات طراحی و اجرای این فناوری‌ها در برنامه کاری بخش‌های تخصصی مرکز قرار گرفت.

تقویت جایگاه تاییدیه و گواهینامه‌های فنی مرکز تحقیقات در پروژه‌های ساختمانی

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با انتشار پنجمین ویرایش کتاب فناوری‌های نوین ساختمانی و با تقویت جایگاه تایید (نظریه) فنی و گواهینامه فنی در پروژه‎‌های ساختمانی، سامانه جامعی برای شناسایی فناوری‌های نوین بواسطه درخواست متقاضیان تدارک دیده شد.

سیستم‌های نوین صنعتی‌سازی در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار می‌گیرد

حیدری تصریح کرد: در ویرایش پنجم که محصول تلاش چند ساله پژوهشگران مرکز، استادان و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان است تلاش شده ضمن اعمال تغییراتی در ساختار و نحوه معرفی سیستم‌ها و مصالح نسبت به ویرایش پنجم، اطلاعات مربوط به سیستم‌های «نوین» و «مطرح» و برخی دستاوردهای به دست آمده در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، جامعه مهندسی و اساتید و دانشجویان این صنعت قرار گیرد. 

وی با اعلام اینکه ویرایش ششم کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان در ۹ فصل ارایه شده است، توضیح داد: از میان سیستم‌ها و فناوری‌های ارسال شده به مرکز و همچنین مطالعات و تجارب ملی و بین‌المللی سال‌های گذشته، مجموعه حاضر در ۹ فصل ارایه شده است.

حیدری تصریح کرد: معرفی فناوری‌ها و ترتیب ارایه آن‌ها در کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان به معنی رجحان آن‌ها بر هم و یا بر دیگر سیستم‌ها و فناوری‌های مطرح و یا سنتی نیست. بلکه با توجه به مختصات هر پروژه، مهندس مشاور و طراح باید بر اساس شاخص‌هایی همچون ‌مقاومت، پایداری سازه‌ای،‌ مشخصات عملکردی، ملاحظات اقتصادی، دوام و پایایی،‌ سهولت و سرعت اجرا و …،‌ نسبت بر اولویت‌بندی و انتخاب گزینه یا گزینه‌های مناسب اقدام کند.

الزامات طراحی و اجرای صنعتی‌سازی بر اساس تاییدیه فنی مرکز تحقیقات تعیین می‌شود

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در این ویرایش به معرفی فناوری،‌ دامنه کاربرد،‌ ویژگی‌ها و محدودیت‌های هر فناوری پرداخته شده و الزامات طراحی و اجرا باید بر اساس «گزارش ارزیابی فنی» پیوست هر تایید فنی که توسط مرکز تهیه شده و همچنین مراجعی که در هر مورد ذکر شده است، انجام شود. 

حیدری گفت: تلاش شده تا در این ویرایش به جای معرفی فناوری بر اساس نام‌های تجاری یا انحصاری، بر مبنای تعاریف و طبقه‌بندی‌های علمی یا فنی رایج اقدام شود . بنابراین ممکن است در زیرمجموعه برخی از فناوری‌ها تعداد زیادی سیستم یا فناوری بصورت انحصاری تعریف شود که بالطبع اخذ تایید فنی برای هر یک الزامی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.