×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
ایران آماده گسترش همکاری‌های نفتی و گازی با عراق است

پبه گزارش تجارت گردان به نقل از ایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و عراق صبح امروز (چهارشنبه، اول تیرماه) به ریاست محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرف هیأت ایرانی و باسم محمد خضیر، معاون وزیر نفت عراق از طرف هیأت عراقی با حضور مدیران ارشد صنعت نفت دو کشور در مرکز همایش‌های کوشک آغازبه کار کرد.

محسن خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در گذشته سفرهای متعددی به عراق داشته است، گفت: تلاش ما این است در زمینه همکاری های بین دو کشور قدم‌هایی برداریم و زمان آن رسیده تا برای ارتقاء سطح همکاری‌ها گام‌های عملی برداشته شود.

وی با بیان اینکه ایران و عراق از ظرفیت‌های ویژه‌ و پرقدرتی در منطقه و جهان برخوردار هستند و در اوپک نیز نقشی تعیین کننده دارند، اظهار کرد: باید همکاری های مجدانه ای در جهت امنیت پایدار انرژی در منطقه داشته باشیم و این مستلزم گسترش همکاری های در زمینه های اکتشاف، توسعه و تولید است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایران رتبه اول دنیا در مجموع ذخایر نفت و گاز را داراست، ادامه داد: در ۸ سال آینده در بخش نفت به ۹۰ میلیارد دلار و در بخش گاز به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم و تمایل داریم بخشی از این سرمایه گذاری از مسیر همکاری با کشور دوست و برادر عراق تامین شود.

خجسته مهر افزود: امروز فرصت مغتنمی است که در زمینه های مورد نظر به توافق برسیم تا تفاهمنامه های لازم برای آغاز همکاری ها آماده شود؛ همچنین بایستی ظرفیت های دو کشور در بخش های مختلف بررسی شود.

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت های خوبی در انجام خدمات فنی و مهندسی دارد که می تواند نیازهای کشور عراق را تامین کند، تصریح کرد: ما در زمینه های مختلفی از جمله زمین شناسی، مطالعات مخازن، لرزه نگاری و حفاری های اکتشافی می توانیم همکاری ها را گسترش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایران ۱۴۰ دکل حفاری خشکی و دریایی دارد و در بخش حفاری زمینه ارتقاء همکاری ها وجود دارد، ادامه داد: یکی دیگر از زمینه های همکاری، در بخش های علمی و آموزشی، انتقال فناوری و تعمیرات اساسی است؛ مراکزی مانند دانشگاه صنعت نفت و پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز نیز آماده هر گونه همکاری در این بخش ها هستند.

خجسته مهر افزود: همچنین در بحث اجرای برنامه های ازدیاد برداشت مراکز تحقیقاتی در ایران اقدام های خوبی داشته اند که این می تواند زمینه همکاری باشد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای صدور خدمات فنی و مهندسی و تعمیرات اساسی دارد و در این زمینه می توان به تفاهمنامه های مشترکی رسید. 

* عراق از ظرفیت‌های تخصصی و تولیدات فنی ایران استفاده می‌کند

معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف نیز در این نشست ضمن اشاره به تمایل وزیر نفت عراق به توسعه روابط و اتخاذ گام‌های گسترده‌تر از طریق تشکیل کارگروه مشترک، تأکید کرد که باید نقشه راهی برای گام‌های آینده و اهداف دو کشور تهیه شود.

باسم محمد خصیر با بیان اینکه در گذشته از کارخانه های ایرانی بازدید کرده و ظرفیت های بالای آنها را مشاهده کرده است، گفت: موضوع مهم دیگر فناوری و تولیدات فنی ایران است، برای نمونه این کشور هم‌اکنون در بسیاری بخش‌ها همچون کابل برق، لوله و اتصالات و فناوری‌های روزآمد توانایی بالایی دارد که قابلیت انتقال آن به ما وجود دارد.

وی افزود: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران موضوع آموزش و انتقال فناوری و تجهیزات فنی را در صحبت‌های خود مورد تأکید قرار دادند، موضوع انتقال تخصص و فناوری بسیار مهم است و باید بتوانیم در این زمینه همکاری کنیم.

معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که فعلاً برای مسئولان صنعت نفت عراق اهمیت دارد توسعه همکاری‌ها و نتیجه گرفتن از همکاری با تعامل است، امیدواریم این سفر آغازی برای همکاری‌های گسترده‌تر به‌ویژه در بحث علمی و فنی در پرونده‌های باقیمانده بین دو کشور باشد.

بر اساس این گزارش، در نشست کارگروه مشترک همکاری‌های نفتی ایران و عراق، مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، نصیر عزیز جبار، معاون وزیر نفت عراق در امور مطالعات و برنامه ریزی، سیدعباس بهشتی، مشاور وزیر نفت ایران درامور عراق، برخی مدیران عامل شرکت های تابعه و مدیران ستادی و مدیران ارشد وزارت نفت عراق حضور داشتند.

این نشست امروز در بخش های کارشناسی ادامه دارد و فردا نیز در سطح مدیران ارشد به جمع بندی خواهد رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.