×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بسته ایجاد اشتغال به زودی اجرایی می‌شود/ راه اندازی سامانه جستجوی شغل و رونمایی از اطلس اشتغالزایی

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، «محمود کریمی بیرانوند» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با تسهیل در صدور مجوزها و رونق اشتغال، سه هزار و  ۶٠٠ مجوز خانگی در هفت روز صادر شده است، اظهار داشت: ۵۵٠ رشته مشاغل خانگی در کشور وجود دارد که از این تعداد ٣۵٠ رشته، تایید محور هستند. از این رو در هفت روز کاری یک هزار و ٢٠٠ ثبت درخواست مجوز صادر شده است. 

وی افزود: مجوز ١٧٠ رشته دیگر تایید محور نیز سه روزه صادر خواهد شد که بیش از چهار هزار شغل با آن ایجاد و ثبت و با ۲ هزار و ۴٠٠ شغل هم موافقت شده است. 

بیرانوند با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته اقدامات خوبی در حوزه اشتغال رخ داده است، گفت: در نمایشگاه دستاوردهای وزارت کار این اقدامات تشریح می‌شود. 

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم دو جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رییس جمهور برگزار شده است، بیان کرد: یکی از شعارهای این دولت بحث اشتغال بود که وزارتخانه‌ها با همکاری یکدیگر در شورای عالی اشتغال، ٣۴ مصوبه ملی داشته‌ایم و ٣٠ تفاهمنامه به امضا رسید. 

بیرانوند گفت: طرح زیست بوم اشتغال رونمایی و آیین نامه اجرایی آن تدوین شد. 

وی به وجود چهار کلان طرح اقتصادی از جمله تورم، نرخ ارز، تولید ناخالص و بیکاری اشاره کرد و اظهار داشت: هر کدام از این شاخص‌ها یک متولی دارد، اما بیکاری متولی خاصی ندارد و همه دستگاه‌ها متولی آن هستند. از این رو طرح زیست بوم ملی اشتغال توضیح می‌دهد که اشتغال بُعد دوم تولید است و پنج حلقه برای تولید در نظر گرفته و بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی انجام می‌دهد. 

بیرانوند از تشکیل هشت کارگروه ملی اشتغال در کشور خبر داد و گفت: جلسه‌های مختلفی در کارگروه‌ها برگزار شده است. ۴۶ بازدید با حضور تیم‌های کارشناسی در استان های مختلف از بنگاه های تولیدی صورت گرفته و مبنای نظریه زیست بوم اشتغال را در استان‌ها ارائه کردیم.

راه اندازی سامانه جستجوی شغل

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به تعدد سامانه‌ها و غیر کارا بودن آنها، گفت: سامانه رصد به روزرسانی شد و سیاست‌گذاری خوبی برای تعهدات در  اشتغال استان‌ها ایجاد شده است. در این سامانه ٧٣٠ هزار شغل در سال ١۴٠٠ ثبت شده است.

بیرانوند با اشاره به راه اندازی سامانه جستجوی شغل، اعلام کرد: این سامانه ارتباط بین کارفرما و کارجویان را فراهم می‌کند. اکنون یک هزار و ٢٠٠ کاریابی در کشور فعال هستند که از طریق این سامانه امکان نظارت و ارزیابی وجود دارد و ١٧٠ هزار شغل بارگزاری شده و ٣٢ هزار کارفرما اطلاعات خودشان را ثبت کردند.

ایجاد میادین کارآفرینی در سراسر کشور/ رونمایی از اطلس الگوهای اشتغالزایی

وی با اشاره به طراحی اطلس الگوهای اشتغالزایی کشور، افزود: با تمام دستگاه‌ها در این زمینه ارتباط گرفته شده و این اطلس به صورت آنلاین رونمایی می‌شود که ٢٢٢ الگوی اشتغال‌زایی در آن تدوین شده است. 

بیرانوند بیان داشت: در حوزه اشتغال میادین کارآفرینی در سراسر کشور  ایجاد می‌شود. 

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به احصای نقاط بحرانی کشور بر اساس وضعیت جغرافیایی، گفت: ٧٠ نقطه بحرانی براساس شاخص‌های اقتصادی شناسایی شده که برای آن برنامه ریزی خواهیم کرد. 

بسته ایجاد اشتغال به زودی اجرایی می‌شود

وی با بیان اینکه وزارت کار همه اقدامات و تحرکات بین دستگاهی در حوزه اشتغال را انجام می‌دهد، گفت: وزیر کار در مجلس اعلام کرد که این وزارتخانه به تنهایی متولی ایجاد اشتغال نیست، بلکه مسئولیت هماهنگی را برعهده دارد که در رسانه‌ها اشتباه تعبیر شد. از این رو باید اتاق فکر در کشور ایجاد شود. در این زمینه طرح زیست بوم اشتغال نیز فعال شده و اکنون شاهد هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم. 

بیرانوند با تاکید بر اینکه اشتغال را در مناطق مرزنشینان پیگیری می کنیم گفت: ١٢٠ شهر مرزنشین در کشور داریم که ٢ مصوبه برای اشتغال این افراد داریم. 

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار خاطر نشان کرد: بسته ایجاد اشتغال آماده و برای این افراد در نظر گرفته شده است که به زودی اجرایی می‌شود. 

وی بر توسعه مهارت‌ها تاکید کرد و گفت: یک میلیون بیکار تحصیلکرده در کشور وجود دارد که فاقد مهارت متناسب با بازار کار هستند به همین جهت در صدد توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای رونق اشتغال هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.