×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بلاتکلیفی کشاورزان فراسرزمینی ایرانی در کی‌اف/ ۳۰ درصد از واردات غلات ما از اوکراین و روسیه است

رضا نورانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه اولین پیش شرط توسعه تجارت بین‌المللی امنیت جاده‌ایی و دریایی‌ است، گفت: در حال حاضر هجوم روسیه به اوکراین امنیت جاده‌‌ایی و دریایی را مختل کرده است، روند صادرات را کند و به احتمال زیاد در روزهای آینده صادرات از اوکراین متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه اوکراین یکی از کشورهای هدف ما در زمینه کشت فراسرزمینی است، گفت: برای ادامه روابط تجاری باید منتظر پایان جنگ باشیم. شرایط جنگی، روند کاشت و تولید کشاورزان فراسرزمینی را مختل خواهد کرد و باید امیدوار باشیم که درآینده نزدیک این جنگ پایان به پایان برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه کشاورزان ایرانی در اوکراین غلات از جمله گندم و جو کشت می‌کنند، گفت: اوکراین به ایران نزدیک است و خاک بسیار غنی دارد. خاک این کشور به “خاک سیاه” شهرت دارد. یک چهارم از خاک سیاه در اوکراین است این خاک حاصلخیز، جزو سرمایه‌های ملی آنها محسوب می‌شود. حاصلخیزی خاک این کشور بسیاری از کشاورزان فراسرزمینی از جمله ایرانیان را متقاعد کرده بود که سرمایه‌های خود را به این کشور هدایت کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حاصلخیزی خاک اوکراین باعث می‌شود که کشاورزان در مراحل اولیه کشت نیاز چندانی به استفاده از کود شیمیایی نداشته باشند از این‌رو تولیدات در این کشور ارگانیک است. متاسفانه با رخ دادن جنگ تکلیف سرمایه‌گذاران و کشاورزان فراسرزمینی مشخص نیست و امیدواریم که این جنگ باعث نشود که سرمایه‌های آنها نابود شود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه اوکراین و روسیه یکی از کشورهای اصلی تامین‌کننده غلات، نهاده‌های دامی چون جو و گندم ما محسوب می‌شوند، گفت: تردیدی وجود ندارد که جنگ امنیت جاده‌ای و دریایی را مختل می‌کند این شرکت‌های کشتیرانی هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند که چه روندی را برای ادامه صادرات دنبال کنند اما آنچه مسلم است کمتر تجاری ریسک ارسال محموله را در شرایط جنگی می‌پذیرند. البته کشتی‌هایی که در خط ایران و روسیه و منطقه خزر تردد دارند به دلیل حفط امنیت این منطقه، احتمال ادامه مراوده‌ات تجاری و تردد کشتی‌های باری وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین باعث خواهد شد که ما در تامین نهاده‌های دامی با چالش مواجه شویم؟ گفت: این دو کشور بخشی از نیاز ما را پوشش می‌دادند ما نیازهای خود در این زمینه‌ها را از کشورهای دیگر نیز تهیه و تامین می‌کردیم اما اگر این جنگ ادامه داشته باشد ما باید به فکر کشورهای جایگزین برای تامین نیازهای خود باشیم.

 به گفته نورانی، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از واردات غلات ایران از اوکراین و روسیه صورت می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.