×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تاثیر فناوری‌های جدید تولید میلگرد بر قیمت آن

در این مقاله با هدف پاسخ به این سوال ابتدا چند تکنولوژی نوین در صنعت میلگرد را معرفی می‌کنیم. در ادامه، جوانب مختلف اثرگذاری آنها بر قیمت این محصول را شرح خواهیم داد. اگر شما نیز به هر طریقی با میلگرد سروکار دارید و قیمت آن بر سود و زیان کسب‌وکارتان اثرگذار است با ما همراه شوید.

نگاهی به سه تکنولوژی نوین تولید میلگرد

از مهم‌ترین تکنولوژی‌های نوین در صنعت تولید میلگرد که برخی از آنها در حال حاضر نیز در واحدهای تولیدی ایران استفاده می‌شوند می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • تولید میلگرد به روش ریخته‌گری پیوسته یا Continuous Casting
  • تولید میلگرد از فولاد میکرو آلیاژی یا Micro-Alloyed Steel
  • تولید میلگرد به روش برش و خمش خودکار یا Automated Cutting and Bending

در ادامه آنها را مختصرا معرفی می‌کنیم.

تولید میلگرد به روش ریخته‌گری پیوسته

یکی از جدیدترین روش‌های تولید میلگرد، تکنولوژی ریخته‌گری پیوسته است. این روش که به آن Strand Casting‌ نیز گفته می‌شود، شامل ریخته‌گری مستقیم مواد اولیه مذاب برای تولید بیلت یا تخته نیمه‌تمام به جای شمش است. به‌این‌ترتیب فرآیند تولید میلگرد کوتاه‌تر شده و محصول باکیفیت‌تری نیز به دست می‌آید. کوتاه شدن چرخه تولید در این روش طبیعتا می‌تواند سبب کاهش قیمت میلگرد کلاف و دیگر محصولات شود. همچنین لازم به ذکر است که این تکنولوژی در تولید مقاطع مس و آلومینیوم نیز استفاده می‌شود.

تجارت گردان | تاثیر فناوری‌های جدید تولید میلگرد بر قیمت آن

تولید میلگرد از فولاد میکرو آلیاژی

فولاد میکرو آلیاژی، نوعی فولاد آلیاژی است که درصد دقیق و بسیار کمی از عناصری مانند کروم(Cr)، وانادیوم(V)، تیتانیوم(Ti)، مولیبدن(Mo)، زیرکونیوم(Zr)، بور(B) و نیوبیوم(Nb) دارد. این مواد در مجموع ۰٫۰۵ تا ۰٫۱۵ درصد از آلیاژ را تشکیل می‌دهند؛ اما تاثیر قابل توجهی بر مشخصات مکانیکی میلگرد به عنوان محصول نهایی دارند. نکته حائز اهمیت این است که هزینه تولید فولاد میکروآلیاژی نسبت به فولاد کربنی بیشتر و نسبت به فولاد کم‌آلیاژ کمتر است. از مشخصات این محصول نیز می‌توان به مقاومت در برابر خستگی عالی، مقاومت در برابر سایش، استحکام مورد قبول، مقاومت در برابر ترک‌خوردگی و مقاومت تنشی عالی اشاره کرد.

تولید میلگرد به روش برش و خمش خودکار

یکی از مهم‌ترین مراحل تولید میلگرد برش و خمش شاخه‌های بلند در ابعاد دقیق است. فرآیندی که در روش‌های سنتی معمولا به کندی پیش می‌رود. علاوه بر این، این روش‌ها دقت لازم را ندارند و سبب اختلال در محاسبات وزنی یا به تبع آن قیمت‌گذاری می‌شوند. با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک و مدرن برش و خمش می‌توان با سرعت بسیار بیشتر این عملیات را انجام داد. این دستگاه‌ها دستیابی به سایزهای بسیار دقیق را نیز فراهم کرده‌اند.

تاثیر روش‌های نوین بر قیمت میلگرد

به‌عنوان یک قاعده کلی، بهبود خط تولید در بلندمدت سبب کاهش هزینه‌های تولیدکننده، افزایش سرعت و در نتیجه تعدیل قیمت‌ها برای مصرف‌کننده می‌شود. اما آیا این اصل در مورد صنعت میلگرد به‌ویژه در کشور ما نیز صدق می‌کند؟ در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم.

تولید بهینه، قیمت پایین‌تر

آمار نشان می‌دهد که در کشور ما نیز تولیدکننده‌هایی که از روش‌های مدرن‌تر نسبت به روش‌های سنتی در تولید میلگرد استفاده می‌کنند، توانایی بیشتری برای کاهش قیمت میلگرد برای مصرف‌کننده دارند. همانطور که پیشتر ذکر شد دستگاه‌های مدرن‌تر معمولا دقیق‌تر نیز عمل می‌کنند؛ به همین دلیل، ضایعات تولید نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مصرف انرژی آنها بهینه‌تر است و در بلندمدت بر هزینه‌های انرژی تولیدکننده تاثیر مثبت می‌گذارند.

به‌منظور مقایسه قیمت میلگرد تولیدکننده‌های مدرن و سنتی ایران به وب‌سایت فولادینو از معتبرترین منابع استعلام قیمت و خرید مقاطع فولادی از طریق لینک زیر مراجعه کنید:

https://fooladino.com/products/rebar

افزایش سرعت تولید

بسیاری از روش‌های تولید نوین مانند بهره‌گیری از ماشین‌آلات برش و خمش مدرن، سبب افزایش سرعت در تولید می‌شوند، با افزایش عرضه نیز معمولا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. این اصل در مورد میلگرد نیز به‌طور نسبی در کشور ما صدق می‌کند.

تجارت گردان | تاثیر فناوری‌های جدید تولید میلگرد بر قیمت آن

هزینه نگهداری تیغ دولبه دستگاه‌های نوین تولید میلگرد

اما یکی از مهم‌ترین هزینه‌های تولیدکننده‌ها در صنایع فولادی، مربوط به نگهداری و تعمیر دستگاه‌هاست. با نوسازی خط تولید معمولا هزینه‌های نگهداری تا مدتی کاهش می‌یابد. اما در شرایطی که بسیاری از برندهای سازنده این دستگاه‌ها در کشور ما حضور ندارند، هزینه تعمیر آنها در صورت خرابی‌شان بالاست.

نوسازی خط تولید میلگرد با کدام دستگاه‌ها؟

فاکتور مهم دیگر هنگام نوسازی خط تولید دستگاه‌های تولید میلگرد یا جایگزینی آنها با دستگاه‌های مدرن‌تر، بحث “کیفیت” است. در حالی که در کشورهای اروپایی و آمریکا می‌توان انتظار داشت تکنولوژی‌های جدید واقعا بازدهی بهتری داشته باشند، آیا از دستگاه‌های چینی یا دست دوم وارداتی نیز می‌توان چنین انتظاری داشت؟

کاهش مسیر تولید

درصورتی‌که تکنولوژی استفاده‌شده در خط تولید میلگرد، منجر به کاهش مسیر آن نسبت به روش‌های سنتی شود، قطعا می‌توان انتظار داشت که قیمت مصرف‌کننده نیز کاهش یابد. با‌این‌حال باید هزینه‌های اولیه تامین دستگاه و آموزش کارکنان را نیز در نظر گرفت.

تجارت گردان | تاثیر فناوری‌های جدید تولید میلگرد بر قیمت آن

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.