×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تخفیف تا ۴۵ درصد برای خوش‌مصرف ها گاز

به گزارش خبرنگار مهر، طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲ دهه اجرایی خواهد شد، تعرفه‌های غیر یارانه‌ای در انتظار مشترکان پرمصرف، مصرف آب شرب تهرانی‌ها همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است، ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور، مصرف گاز از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرد و ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲ دهه اجرایی خواهد شد

خجسته مهر با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در پارس جنوبی و دیگر میدان‌ها برای افزایش تولید گاز طبیعی در کشور گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از دو دهه به مدار تولید می‌آید.

وی ادامه داد: آنچه در منطقه پارس جنوبی مشاهده می‌کنیم حاصل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری طی دو دهه است و این از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی از برداشت روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی خبر داد و افزود: بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از این میدان مشترک برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که تولید، جهاد است، تصریح کرد: اکنون ۲۷ میلیارد دلار پروژه در بخش بالادست منطقه پارس جنوبی در حال اجراست.

تلاش برای جلوگیری از کاهش خوراک مجتمع‌های پتروشیمی

مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در نشست تخصصی پتروشیمی در حاشیه همایش مدیران ارشد صنعت نفت در محل پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اهمیت تأمین پایدار انرژی و مدیریت تولید گفت: در تلاش هستیم خوراک شرکت‌های پتروشیمی افزایش یابد تا مجتمع‌ها در فصل سرد سال با محدودیت گاز مواجه نشوند.

شاه میرزایی، افزود: با توجه به روند توسعه صنعت پتروشیمی، همکاری، تعامل و برنامه‌ریزی‌های منسجم می‌تواند ضمن کاهش خام‌فروشی در این صنعت، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید شود که افزون بر تأمین نیازهای داخلی، روانه بازارهای صادراتی شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی به‌تدریج امسال و سال‌های آتی به تولید می‌رسند و برای تأمین پایدار خوراک این طرح‌ها باید برنامه‌ریزی شود.

۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور

محمد رمضانی، معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با اتصال این واحد به مرز ۷۳ هزار مگاوات رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۴ واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه کشور احداث شده است، افزود: با افتتاح پروژه نیروگاه بوتیا تعداد واحدهای حرارتی تحت مالکیت بخش خصوصی و صنایع بزرگ به ۳۹۶ واحد و ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی تحت مالکیت بخش خصوصی از مرز ۴۹ هزار مگاوات عبور کرده است.

رمضانی با تاکید بر اینکه ۶۸ درصد از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی در اختیار بخش خصوصی است، اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های کشور اعم از حرارتی، برق‌آبی، تجدید پذیر، دیزلی، مقیاس کوچک و اتمی به حدود ۹۰ هزار مگاوات رسیده که ۸۱ درصد از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

بررسی چگونگی تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها در کمیسیون انرژی مجلس

مالک شریعتی‌نیاسر در تشریح نشست عصر روز شنبه (۱۹ آذرماه) کمیسیون انرژی مجلس از حضور معاونان وزیران نفت و نیرو در این کمیسیون به‌منظور بررسی وضع تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه در این نشست هماهنگی‌های خوبی انجام شد تا با همکاری دو وزارتخانه نفت و نیرو و پیگیری نظارتی کمیسیون انرژی، امسال در تأمین سوخت مشکلی نداشته باشیم.

وی با اشاره به ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای تأمین سوخت مورد نیاز کشور افزود: در این نشست برای کاهش ناترازی به‌صورت ریشه‌ای و افزایش تولید با سرمایه‌گذاری در بلندمدت نیز پیشنهادهایی مطرح شد، از جمله آنکه کمیسیون انرژی بر تشکیل معاونت راهبردی مدیریت انرژی کشور به‌صورت یکپارچه ذیل ریاست جمهوری تأکید دارد، ضمن آنکه صندوق بهره‌وری انرژی نیز باید در همین معاونت تأسیس شود.

مصرف آب شرب تهرانی‌ها همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است

سخنگوی صنعت آب، فیروز قاسم زاده در نشست خبری گفت: بر اساس آمار ثبت شده بارش کشور ۳۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد کاهش مربوط به مهر و آبان بوده است.وضعیت آبی کشور نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد شرایط بهتری را نشان می‌دهد، تا کنون ۳۳ درصد بارش در کشور وجود داشته و تهران ۳۱ درصد بارش دریافت کرده که نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته است.

قاسم زاده ادامه داد: در تهران مصرف آب شرب همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است و نیاز است که سیاست‌های دیگری را دنبال کنیم و مدیریت مصرف اعمال شود.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: سیستان و بلوچستان کاهش ۹۰ درصدی بارندگی را داشت و همدان، قزوین، قم، البرز و تهران کاهش ۵۰ درصدی بارش را تجربه می‌کنند. در حالی‌که بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و فارس رشد ۱۰ درصدی بارش را داشته‌اند.

تخفیف تا ۴۵ درصدی برای خوش‌مصرف‌ها

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی گفت: اگر مشترکی به ازای یک‌درصد مصرف نسبت به سال گذشته کمتر مصرف داشته باشدمی‌تواند تا ۴۵ درصداز پاداش تخفیف استفاده کندو افزایش قیمت تعرفه‌ها و جریمه در بخش پرمصرف‌ها نیز اعمال می‌شود.

رحمانی اظهار کرد: همسو با اجرایی کردن بند (م) تبصره یک قانون بودجه شرکت ملی گاز ایران، مصارف در بخش خانگی، شهرها و روستاها از اقلیم‌های یک تا ۵ و اقلیم‌های بسیار سرد تا اقلیم گرم، تقسیم‌بندی شده است.

وی افزود: براساس بند (ک) تبصره ۱۵، گاز بهای مشترکان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مصارف متعارف در پلکان اول تا سوم قرار دارند، رایگان می‌شود و مبلغ گاز بهای این مشترکان از محل افزایش قیمت تعرفه‌های بدمصرف جبران می‌شود.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت سه پلکان اول مصرف در همه اقلیم‌ها بدون تغییر باقی مانده و این یک تشویق برای مشترکانی است که در حد متعارف گاز مصرف می‌کنند.

مصرف گاز از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرد

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی و تجاری با افزایش برودت و سرمای هوا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته (۲۰ آذرماه) به ۶۰۷ میلیون مترمکعب رسید.

وی با اشاره به مصرف ۷۲ درصد تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری در این روزهای سرد، گفت: با افزایش مصرف گاز در این بخش، محدودیت‌هایی در بخش صنایع و پتروشیمی‌ها اعمال می‌شود و ناچار به مصرف سوخت مایع خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان از همه مردم و مشترکان درخواست کرد که در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند.

تعرفه‌های غیر یارانه‌ای در انتظار مشترکان پرمصرف

سخنگوی صنعت برق مصطفی رجبی مشهدی گفت: تعرفه برای مشترکان پر مصرف تعرفه‌های غیر یارانه‌ای و به صورت پلکانی است و در صورتی که این مشترکان برق بیشتری را مصرف کنند هزینه‌هایشان به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون شبکه برق پایدار و برق همه مناطق کشور در حال تأمین است و مشکلی برای تولید برق وجود ندارد، ولی با وجود اینکه زمستان را پیش رو داریم اگر مردم در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند زمستان بدون خاموشی و با تغییر برق پایدار را پشت سر خواهیم گذاشت.

رجبی مشهدی افزود: تولید ما در پیک ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات است و در روز ۴۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید برق و میزان مصرف نیز به همین مقدار یعنی ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات در اوج بار است.

افزایش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز تا سال ۱۴۰۸

محسن خجسته‌مهر در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران درباره طرح فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی اظهار کرد: طراحی، مهندسی و اجرای فشارافزایی برای گاز ترش یک موضوع جدید در دنیاست و حتی کشور همسایه ما نیز همانند ما در مرحله نخست، یعنی طراحی است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران برنامه‌های مهمی برای فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی دارد، افزود: مطالعات مفهومی و مهندسی پایه برای اجرای طرح فشارافزایی به‌صورت پایلوت است که هم‌اکنون مطالعات مفهومی و پایه پایان یافته و طراحی توربو کمپرسور برای فشرده کردن گاز دارای پیشرفت ۷۰ درصدی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره چشم‌انداز تولید گاز در سال‌های آینده با توجه به عقب‌ماندگی در برنامه ششم توسعه گفت: خوشبختانه شرکت ملی نفت ایران در بیش از یکسال عمر دولت سیزدهم موفق شده است برنامه ظرفیت تولید گاز را به اندازه همان یکسال محقق کند، اما از نظر برنامه‌ای می‌دانید که اجرای طرح‌های بالادستی صنعت نفت، بلندمدت (۵ تا ۶ ساله) است. برنامه این است که بتوانیم ظرفیت تولید گاز کشور را تا سال ۱۴۰۸ روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش دهیم.

گاز برای مشترکان با رعایت سقف الگوی مصرف گران نشده است

جواد اوجی وزیر نفت گفت: امسال در حوزه گاز برای مشترکانی که در سقف الگوی مصرف هستند که ۶۰ تا ۷۰ درصد مشترکان را شامل می‌شوند هیچ‌گونه افزایش قیمتی دیده نشده، فقط برای مشترکان پرمصرفی که سقف الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند افزایش قیمت گاز دیده شده است.

اوجی افزود: از مردم خواهش می‌کنم برای جلوگیری از ایجاد مشکل در حوزه گاز که با توجه به فصل سرد که در روزهای اخیر حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در حوزه بخش خانگی و تجاری در حال استفاده است، کمک کنند.

وی گفت: برای آن دسته از مشترکان پرمصرف که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، جرایمی دیده شده است، بنابراین این مشترکان در روزهای آینده از ما و شرکت ملی گاز گلایه‌ای نداشته باشند.

بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است، گفت: به منظور بهبود این شرایط، منتظر افزایش بارش‌ها در ماه‌های آتی هستیم و امید است با تحقق این مهم، حجم سدهای کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه موجودی آب سدهای کشور ۳۹ تا ۴۰ درصد است، افزود: با این میزان موجودی منابع آبی کشور، مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌گیرد؛ بر همین اساس از ملت شریف ایران درخواست داریم همانند گذشته و بسیار جدی‌تر به این مهم توجه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.