×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون طی دو سال اخیر بیش از مجموع تسهیلات پرداختی طی ده سال پیش از آن

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در مراسم چهاردهمین سالروز تاسیس بانک گفت: این بانک در سال ۱۳۸۸ و در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای حمایت از بخش تعاون به عنوان دومین رکن اقتصاد کشور تشکیل گردید و یکی از آرزوهای تعاونگران برآورده شد.
شیخ حسینی افزود: نقش اصلی توسعه را تامین مالی و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند و برای توسعه بخش تعاون نیاز به سرمایه گذاری زیادی در این بخش مهم اقتصادی است.
وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون یکی از بانک های چابک و موفق در پرداخت تسهیلات و انجام تکالیف قانونی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال است گفت: بانک توسعه تعاون، عمده تسهیلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی به ویژه در بخش تعاون می‌پردازد.و تمرکز این بانک بر پرداخت تسهیلات هدفمند در بخش واقعی اقتصاد می باشد.
شیخ حسینی گفت: مقام معظم رهبری پرچمدار اصلی تعاون در کشور بوده اند و حمایت و پشتیبانی ایشان از بخش تعاون موجب گردیده به رغم بی مهری ها و کم توجهی ها به این بخش، کماکان تعاون در اقتصاد حضور فعال داشته باشد.
این مقام بانکی گفت: سرمایه بانک توسعه تعاون از پنج هزار میلیارد ریال از زمان تاسیس در سال ۱۳۸۸ در حال حاضر به ۶۲ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده، که حدود ۱۵ درصد کل سرمایه بانک به صورت نقد توسط دولت به بانک پرداخت شده در حالیکه دهها برابر این مبلغ را بانک تاکنون تسهیلات پرداخت نموده است
شیخ حسینی سهم بانک توسعه تعاون از منابع و مصارف کل شبکه بانکی را حدود یک درصد عنوان کرد و گفت : البته به طور میانگین سهم هر بانک از کل شبکه حدود ۳ درصد است و این بانک می تواند فاصله خود تا میانگین را کاهش دهد ایشان در ادامه اظهار نمودند.
در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و شبه دولتی است و سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد پایین است و برای افزایش سهم تعاون در اقتصاد، نیاز به افزایش بهره‌وری و انجام سرمایه گذاری جدید در بخش تعاون است و برای این منظور دولت باید نسبت به افزایش سرمایه نقدی و حمایت مالی بانک توسعه تعاون اهتمام ویژه ای نماید تا این بانک بتواند از برنامه های توسعه ای بخش تعاون به نحو مطلوب تری حمایت نماید این درحالی‌ است که بانک توسعه تعاون برای انجام تکالیف و ماموریت های توسعه‌ای خود در بخش تعاون و همچنین حمایت از تولید و اشتغال ناچار بوده برای تجهیز منابع در رقابت شدید با سایر بانکهای تجاری عمده تسهیلات پرداختی، حمایتی و توسعه ای خود را در رقابت با بانک های بزرگ تجاری از بازار تامین نماید که این نوع تجهیز منابع با اهداف توسعه ای مغایرت دارد.
مدیرعامل بانک توسعه تعاونبا بیان اینکه توسعه اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود، گفت: در ۱۰ سال گذشته متأسفانه دوره رکود اقتصادی از جمله اقتصاد تعاونی‌ بود. رشد تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد و رشد سرمایه‌گذاری منفی بود و متاسفانه نسبت به اقتصاد تعاونی نیز اصلا رویکردی حمایتی وجود نداشت و در حقیقت دهه انزوای بخش تعاون بود. اما در دولت سیزدهم خوشبختانه این رویکرد عوض شده است.
شیخ حسینی اظهار امیدواری کرد؛ با حمایت همه جانبه دولت و همه بانک ها و بخصوص همت تعاونگران و بازیگران اصلی عرصه اقتصاد تعاونی، در آینده نزدیک شاهد تحول در این بخش مردمی و ارزشی اقتصاد کشور باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.