×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تورم ۲۸ درصدی کالاهای صادراتی

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
این شاخص یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالاهای غیرنفتی صادراتی را نشان می‌دهد.  نحوه تعیین این شاخص به این صورت است که «قیمت ارزی کالاهای صادرشده» را به «قیمت ریالی» تبدیل می‌کنند و تغییرات این شاخص، نمایانگر تغییرات قیمت کالاهای صادرشده در بازارهای جهانی و نوسانات نرخ ارز است.
افزایش شاخص کالاهای صادراتی به این معناست که «قیمت تمام‌شده کالای صادراتی» افزایش یافته است و این موضوع در نهایت منجر به کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی در بازار داخل و کاهش میزان سودآوری صادرات می‌شود.
کارشناسان معتقدند نوسانات نرخ ارز و تورم در تعیین شاخص بهای کالاهای صادراتی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. چون هر چه نرخ تورم افزایش یابد هزینه‌های تولید یک محصول هم افزایش می‌یابد و این افزایش هزینه‌های تولید در نهایت منجر به بالارفتن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود. با افزایش قیمت تمام‌شده کالا، حاشیه سود تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاهش می‌یابد.
مرکز آمار در گزارشی از نرخ تورم کالاهای صادراتی منتشر کرده است. در این گزارش سال ۱۳۹۵ به عنوان سال پایه در نظرگرفته شده و از اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است.
صادرات حیوانات زنده کمترین نرخ تورم را ثبت کرد
براساس این گزارش نرخ تورم کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در بهار امسال معادل،  ۲۸ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٨(برابر با ٢۴.٧ درصد) حدود ٣.٣ واحد درصد افزایش داشته است.
همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری نیز در بهار ۹۹ نسبت به فصل قبل، ١.٢ درصد کاهش داشته که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٨ (برابر با ۴.٣ درصد) حدود ۵.۵ واحد درصد کاهش داشته است.
در گروه­‌های اصلی طبقه‌بندی کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (۹ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون یا عتیقه» (١٧۶.٣ درصد) است.
کاهش ۳.۴ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه صادرات در بهار امسال
تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۸.۸ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان ١٣٩٨ (برابر با ۶٩.٣ درصد) ١٩.۵ واحد درصد افزایش داشته است.
همچنین نرخ تورم کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌­های دلاری در بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل منفی ۳.۴ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال ١٣٩٨ (برابر با منفی سه درصد) ٠.۴ واحد درصد کاهش داشته است.
در گروه‌­های اصلی طبقه‌بندی کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد» (۲۴.۱ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی،  ادوات برقی،  اجزاء و قطعات آنها» (۴۶٧.٣ درصد) است.
تورم سالیانه
تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٩ برابر با ۸۴.۹ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ زمستان ١٣٩٨ (برابر با ٨٧.۵ درصد) ٢.۶ واحد درصد کاهش داشته است.
نرخ تورم کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های دلاری در چهار فصل منتهی به بهار ١٣٩٩ برابر با منفی ۷.۸ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ زمستان ١٣٩٨ (برابر با منفی ۶.۴ درصد) ١.۴ واحد درصد کاهش داشته است.
در گروه‌­های اصلی طبقه بندی کمترین نرخ تورم سالیانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد» (۳۷.۸ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی» (۴۴٣.٠ درصد) است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.