×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
خودتحریمی عدم پذیرش FATF مانعی در مسیر نظام بانکی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ لوایح مربوط به الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT  از بهمن ۱۳۹۸ در مجمع تشخیص مصلحت نظام  مسکوت گذاشته شده است. این در حالی است که اکثر کارشناسان اقتصادی بر لزوم تصویب کامل لوایح مرتبط با FATF تاکید دارند. موضوعی که به طور مستقیم بر تعاملات شبکه بانکی کشور تاثیر دارد و در شرایط کنونی و با بازگشت ایران به لیست سیاه FATF در ماه پایانی سال ۱۳۹۸، عملا شاهد چالش های بانکی در زمینه مبادلات بین المللی با سایر بانک های دنیا و آثار منفی بر اقتصاد کشور هستیم.
پس از گذشت چندین ماه، با موافقت رهبر معظم انقلاب با طرح مجدد لوایح موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، فضای امیدواری را در بین کارشناسان اقتصادی برای به سرانجام رسیدن لوایح باقیمانده FATF فراهم کرده است.
موضوعی که دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز با ابراز امیدواری از اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره تصمیم خوبی بگیرد، افزود: فضای مجمع را منفی ندیدم و به همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم.  این موضوع، جزو ضرورت‌های بانکی و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.
دکتر همتی درباره لوایح پالرمو و سی اف تی و دلایل و ضرورت‌های تصویب این کنوانسیون‌ها در مجمع تشخیص گفت:  تصویب این لوایح به نفع کشور است و منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌مانیم.
محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این باره در توییتی نوشت: “پنج نماینده دولت در جلسه دیروز کمیسیون مشترک مجمع تشخیص حضور یافتند. دکتر ظریف، زنگنه، دژپسند، همتی و خانم جنیدی در این جلسه، استدلالهای خود و دولت را مطرح کردند. کار کمیسیون مشترک درباره پالرمو و cft پایان یافت و پیشنهادات برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.”
به هر حال در شرایط حساس کنونی اقتصاد کشور و با تشدید تحریم های ظالمانه دولت آمریکا بر علیه ملت ایران، بر کسی پوشیده نیست که خودتحریمی بلای جان اقتصاد کشور است و رفع موانع داخلی و خودتحریمی همچون تداوم حضور در لیست سیاه FATF بیش از هر زمانی احساس می شود و تسریع در حل و فصل اختلافات مطرح شده در این باره، ضرورت دارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس  نیز در این باره در گفتگو با ایبنا تاکید کرد: در چنین شرایطی با عدم تصویب FATF دست به خودتحریمی هم زدیم و مجمع تشخیص هیچ زمانی پاسخ قانع کننده‌ای برای نسل‌های آینده جهت عدم تصویب آن نخواهد داشت.
علی ابراهیمی دیگر نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبنا در باب ضرورت بررسی و تصویب لوایح باقیمانده و تاثیر آن بر تجارت و اقتصاد کشور اظهار داشت: بدیهی‌ترین فایده رعایت الزامات FATF این است که اجازه نمی دهد اوضاع از شرایط کنونی بدتر شود. این در حالی است که در لیست سیاه قرار گرفتن کشور ایران باعث می شود حتی اگر گشایش هایی هم در آینده نزدیک ایجاد کنیم، بازهم با خودتحریمی مواجه هستیم به نام لیست سیاه FATF که اجازه مراوده مالی را به بانک های کشورمان نخواهد داد و عملا تلاش ها برای گشایش اقتصاد همچون آزادسازی منابع ارزی کشورمان، به در بسته می‌خورد.
بنابراین آن گونه که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بانکی کشور تاکید دارند، در جنگ اقتصادی ظالمانه بر علیه کشورمان، نباید با خودتحریمی همچون عدم پذیرش FATF، فشار اقتصادی را بیشتر کنیم. زیرا ضرورت امروز اقتصاد کشورمان، دسترسی به منابع ارزی است. منابع به حقی که به دلایلی همچون عدم همکاری نظام بانکی بین المللی با شبکه بانکی کشورمان، فعلا دور از دسترس است و حتی در صورت لغو تحریم ها هم به نظر می رسد که به دلیل عدم پیوستن کشورمان به FATF، بستر لازم برای بازگشت به چرخه اقتصادی فراهم نباشد. لذا پس از ماه ها بلاتکلیفی در رسیدگی به دو لایحه CFT و پالرمو، نیاز است که مقامات مسئول، تدبیری برای حل و فصل اختلافات و پیوستن ایران به FATF داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.