×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دستیابی به توازن در عملکرد آینده سازمان منطقه آزاد کیش

با این وجود، اگر بخواهیم با نگاهی علمی، تلاش های آینده همکاران و منابع سازمان را در جهت تحقق اهداف راهبردی متمرکز کنیم، حداقل ۴ مورد متمایز که در اکثر سازمان های موفق و بزرگ دنیا نیز مورد تاکید است، باید در کانون توجه همه جانبه قرار گیرد.

به عبارت دیگر، تلاش من و همکاران بعدی در طی دوران تصدی، باید بر این باشد که عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش، حول ۴ حوزه یا منظر مهم متوازن شود؛ حوزه های چهارگانه از طریق تشکیل ۴ کمیته مسائل سازمان را دنبال کرده و گزارش مربوط را به مدیرعامل ارائه خواهند کرد. عناوین چهار کمیته: ۱-کمیته های کارکنان، ۲-فرآیند های عملیاتی و داخلی، ۳-مشتریان و ذینفعان، ۴-مالی.

کارکنان

کارکنان شایسته و توانمند، اصلی ترین دارایی هر سازمانی محسوب می شوند. در حوزه کارکنان، رشد و یادگیری، افزایش توانایی و تامین نیازهای کارکنان اصل قرار می گیرد. بهره مندی کارکنان از آموزش های لازم و تلاش برای افزایش توانایی و خلاق سازی و رفع دغدغه های آنان، فضا را برای بهبود مستمر فرآیندهای داخلی و عملیاتی سازمان فراهم می کند. کمیته منابع انسانی که به همین منظور و با حضور صاحبنظران و افراد ذیربط در سازمان تشکیل خواهد شد، وظیفه دارد مهمترین نیازهای رشد و یادگیری و همچنین مسائل و چالش های کارکنان را شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی نماید.

فرایندهای داخلی و عملیاتی

فرآیندهای خدمت رسانی در سازمان، مجموعه وسیعی از فعالیتها و اقدامات را در بر می گیرد که به مدد آنها، اهداف سازمان محقق می شود. به روز رسانی، بهبود و ساده سازی فرآیندهای مختلف کاری و عملیاتی از جمله فرآیندهای مالی، عمرانی، پژوهشی، آموزشی، اطلاع رسانی، خط مشی گذاری و نظایر آن متناسب با مقتضیات روز و نیازهای مشتریان و ذینفعان از طریق کمیته دوم یا کمیته فرآیندها، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. به طور طبیعی، بهبود فرآیندهای داخلی و عملیاتی سازمان، رضایت مشتریان و ذینفعان را به دنبال خواهد داشت.

ارتقای عملکرد فرآیندهای سازمانی که نتیجه طبیعی رشد و یادگیری است، تضمین کننده جوانی و پویایی سازمان است. سازمان منطقه آزاد کیش، بدلیل جایگاه برتر و نقش الگوسازی، بیش از هر سازمان دیگری همواره نیازمند هوای تازه برای شادابی است.

مشتریان و ذینفعان

مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان اعم از مردم، گردشگران، سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و …، وجود سازمان و کارکنان را توجیه پذیر می کنند. متاسفانه در برخی سازمان ها، ارباب رجوع و ذینفعان، علیرغم اهمیتی که دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته و به عبارتی حلقه مفقوده سازمان محسوب می شوند.

کمیته سوم برآن خواهد بود نیازها و چالش های ذینفعان را شناسایی نموده و راهکارهای لازم برای افزایش رضایت مندی آنان را فراهم نماید. تداوم رضایت آنان، زمینه ساز استمرار فعالیت سازمان و بهبود عواید مالی سازمان است.

مالی

عملکرد هر سازمان، درنهایت خود را به شکل درآمدها و هزینه ها در قالب صورتهای مالی نشان می دهد. تلاش برای افزایش درآمدها و منابع مالی و به طور همزمان، کاهش و اثربخشی هزینه ها، شاکله حوزه چهارم و کمیته ای خواهد بود که به همین منظور سامان می یابد. در واقع پیامد طبیعی این رویکردها، دستیابی به منابع پایدار مالی است.

ساماندهی تحرکات و تحولات سازمانی در چارچوب حوزه های چهارگانه فوق،به یقین از سازمان منطقه آزاد کیش، چهره ای نو، شفاف، پاک، پویا، چابک، انطباق پذیر و اخلاق گرا ارائه خواهد داد.

          جعفر آهنگران

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.