×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
راه اندازی سیستم اتوماسیون کوره متدیک نورد ۳۰۰ و ۵۰۰

سعید خسروی بختیاری سرپرست نورد ۳۰۰ با اشاره به اینکه هدف از انجام اتوماسیون کوره حرارتی این کارگاه گرم کردن شمش تا دمای ۱۲۰۰ درجه حرارت با صرف کمترین میزان گاز طبیعی مصرفی است، گفت : اعمال گاز های فرایندی کک و کوره بلند به منظور کاهش قیمت تمام شده محصول، سبب کاهش آلاینده ها و همچنین ایجاد کمترین لایه های اکسیدی بر روی سطوح شمش می شود.

وی افزود : پس از راه اندازی سیستم اتوماسیون کوره متدیک علاوه بر کاهش موارد ذکر شده، در فصل سرد سال نیز با محدودیت گاز طبیعی و توقفات مکرر مواجه نشدیم.

اتوماسیون کوره نورد، ۲۰ میلیارد تومان صرفه اقتصادی رقم زد

سرپرست نورد ۳۰۰ گفت : قبل از انجام پروژه اتوماسیون کوره های حرارتی، مصرف میانگین سالیانه گاز طبیعی در سال های ۱۴۰۰و۱۳۹۸و۱۳۹۹بالغ بر ۲۲میلیون متر مکعب در سال بود در حالی که پس از اتمام این پروژه میزان مصرف گاز طبیعی به ۱۳میلیون متر مکعب کاهش یافت که با احتساب قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی برابر با ۲۴۰۰تومان نزدیک به ۲۰میلیارد تومان صرفه جویی حاصل گردید.

محمد رضا لطیفی سرپرست کارگاه نورد ۵۰۰ نیز در این خصوص گفت : هدف از اتوماسیون کوره متدیک نورد ۵۰۰ گرم کردن شمش با درجه حرارت مطلوب جهت خط تولید با کاهش هزینه ها و صرفه جویی اقتصادی جهت کاهش قیمت تمام شده محصول می باشد .

وی افزود : پس از راه اندازی سیستم فوق و هماهنگی اتوماسیونی نورد های ۳۰۰و۵۰۰ با گازرسانی به دلیل اشتراک در گاز ارسالی و ارزش حرارتی، مصرف گاز طبیعی به طور چشمگیری کاهش یافت.

لطیفی خاطر نشان ساخت : در سالهای قبل و در فصل سرد سال با محدودیت گاز طبیعی مواجه بودیم در حالی که پس از راه اندازی سیستم فوق در ابتدای سال ۱۴۰۱ علاوه بر کاهش مصرف گاز طبیعی با هیچ گونه محدودیت در گاز و توقفات مکرر کارگاه در فصل سرد سال مواجه نشدیم.

اصغر زمانی آبنیلی سرپرست اتوماسیون نورد نیز گفت : شروع پروژه بروزرسانی تجهیزات اتوماسیونی اتاق فرمان کوره از سال ۱۳۹۶ با طراحی، ساخت و آماده سازی تابلوهای PLC آغاز گردید. در سال ۱۳۹۸ و در تعمیرات اساسی نورد کلیه تابلوها و سیستم های قدیمی دمونتاژ و عملیات نصب و راه اندازی و طراحی صفحات مانیتورینگ صورت پذیرفت تا بستر بهینه سازی مصرف سوخت و ارتقاء راندمان کوره آماده شود .

وی با اشاره به اینکه کلیه مراحل طراحی، نصب ، اجرا و بهره برداری از سیستم های جدید توسط پرسنل اتوماسیون نورد و نت برق و بدون دخالت شرکت های پیمانکاری انجام گرفته است افزود : عملیات فوق منجر به حداقل نمودن مصرف گاز طبیعی و میزان اکسید شدن شمش در کوره ها و همچنین افزایش طول عمر کوره را در پی دارد.

سلمان بهرامی مسئول کوره های حرارتی نورد ۳۰۰ هدف از بهره برداری کوره متدیک را ایجاد شمش گرم با کمترین انرژی مصرفی،کمترین گاز طبیعی مصرفی،کمترین آلایندگی وکمترین فرسودگی تجهیزات عنوان نمود و گفت : برای رسیدن به اهداف فوق نیازمند روش مناسب جهت بهره برداری از کوره متدیک بودیم که با توجه به دستورالعمل های مربوط به کوره های حرارتی و تجربیات مسئولین و پرسنل کوره و همکاری مدیریت اتوماسیون ، سیستم اتوماسیون کوره متدیک نورد ۳۰۰ طراحی و اجرا گردید.

وی بیان کرد : جهت تثبیت و تداوم کاهش گاز طبیعی و استمرار در تولید بهتر و همچنین کاهش توقفات پیشنهاد می شود مدیریت کک سازی با توجه به افزایش گاز کک مصرفی ، به منظور تصفیه هر چه بهتر گاز کک ارسالی تصمیمات ویژه ای اتخاذ نماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.