×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رییس مرکز ملی فرش ایران؛ یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف تولید شد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، فرح ناز رافع روز سه شنبه در دیدار با بافندگان و تولیدکنندگان فرش خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: تحریم و تعهدات ارزی مشکلات زیادی را برای صنعت فرش ایران ایجاد کرده است و از مسوولان درخواست داریم که دوره بازپرداخت تعهد ارزی این هنر را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: فرش دستباف با سایر گروه ها و کالاها متفاوت و خواب فروش و زمان تولید آن طولانی است که باید تعهدات ارزی مانند گذشته حذف شود تا به دوران قبل  صادرات برگردیم و جایگاه خود را در تولید ناخالص ملی داشته باشیم.

رافع افزود: اگر فرش دستباف بعد از نفت تحریم شد بدلیل ارزش دلاری آن نبود بلکه به خاطر میزان اشتغالزایی و فراگیری بالا در صادرات غیرنفتی را شامل می شد و توسط دشمنان نشانه گرفت، بنابراین باید سعی کنیم تا به این هنر و صنعت بیش از گذشته کمک کنیم.

وی آموزش های تخصصی در زمینه فرش را نیاز اصلی بافندگان دانست و گفت: هر چند که کرونا فعالیت در این حوزه را با مشکلاتی همراه کرده است ولی همواره آموزش های مجازی در اولویت قرار دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: نیاز به بازاریابی و سلیقه جهانی به شدت در صنعت فرش ایران مشاهده می شود و فرشبافان باید سعی کنند تا دراین زمینه با برندسازی و تجمیع فعالیتها در بازارهای ملی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

برندسازی فرش خراسان شمالی

رییس مرکز ملی فرش ایران در مورد مشکلات موجود در صنعت فرش خراسان شمالی نیز گفت: مشکلاتی که در بازدید از کارگاه های این استان احصاء شد پراکندگی این کارگاه ها محرز است و اگر می خواهیم برندسازی لازم در این زمینه انجام شود باید کارگاه ها متمرکز شوند و در جهت توسعه کسب و کار و تجارت فرش این استان می بایست به تجمیع برندهای کوچک در قالب فرانچایز پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان خراسان شمالی باید بررسی و ظرفیت های آموزشی استان را شناسایی کنند در صورت نیاز مرکز ملی فرش آمادگی لازم را برای احداث مدرسه عالی تخصصی فرش را همانند آنچه که در قم در حال راه اندازی است.

رافع افزود: فرش دوروی خراسان شمالی نمونه بارزی از سلیقه ایده و تفکر فرشبافان استان است.

یکی دیگر از مصوبات نشست تخصصی اتاق بازرگانی ثبت جهانی فرش دویدخت در سازمان بین المللی وایپو است که به زودی انجام می گردد.

وی از برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر برای اولین بار در خراسان شمالی خبر داد و گفت: این جشنواره در اسفندماه جاری در این استان برگزار می شود و این جشنواره فضای مناسبی را برای برندسازی و معرفی فرش استان را خواهد داشت.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: تصمیم لازم برای شرکت و اعزام هیات تجاری از اتاق بازرگانی، تعاون و کشاورزی خراسان شمالی به نمایشگاه اکسپو گرفته شده تا بافندگان فرش استان تولیدات خود را در این نمایشگاه به نمایش بگذارند.

اکسپو یک رویداد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که مرکزملی فرش برای نخستین بار، ۲ سالن در اختیار دارد و هفته فرش در اکسپو ۲۰۲۰ دبی از ۱۸ تا ۲۴ دی‌ماه جاری برگزار می‌شود.

اکسپو یا نمایشگاه جهانی، مجموعه نمایشگاهی است که هر پنج سال یک‌بار در یکی از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و هر کشور، دستاوردهای گوناگونش را در گذشته، حال و آینده به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع وابسته آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و بیش از پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.