×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
طرح بازسازی موزه ایران باستان منتظر تایید وزیر میراث فرهنگی

محمد رضا کارگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این خبر گفت: تمام فرایندها برای انجام عملیات بازسازی و مقاوم سازی برای موزه ایران باستان انجام گرفته است و منتظر برگزاری جلسه شورای فنی و تاییدیه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم.

وی با بیان این که هم اکنون مصوبات قانونی و مطالعات علمی برای انجام این کار انجام شده است، گفت: ردیف اعتبار مورد نیاز نیز برای این مقاوم سازی در نظر گرفته شده و امیدواریم بزودی با برگزاری جلسه شورای فنی موزه ملی ایران، اقدام عملیاتی برای این پروژه نیز برداشته شود.

کارگر مدت زمان این عملیات بازسازی و مقاوم سازی را دو سال اعلام کرد و گفت: هم اکنون مخازن برای نگه داری آثار در طبقه زیرین در نظر گرفته شده است؛ البته در این مدت قرار است، برخی از آثار در طبقات بالایی موزه دوران اسلامی به نمایش دربیاید.

کارگر درباره چگونگی بازسازی و مقاوم سازی موزه ایران باستان گفت: قرار است کاتالیزورهایی بین ساختمان موزه و زمین قرار بگیرد تا در صورت زمین لرزه، لرزش ها به ساختمان موزه منتقل نشود و موجب تخریب نگردد.

وی با اشاره به این که موزه های بزرگ در بسیاری از کشورها به دلیل زلزله خیز نبودن به این شکل از مقاوم سازی های نیازی ندارند، گفت: موزه ها در کشورهای زلزله خیز نیازمند این گونه اقدامات هستند و به طور مثال تمام موزه های کشور ژاپن این شکل از مقاوم سازی را انجام دادند. 

کارگر گفت: موزه های که در سال های اخیر تاسیس شدند مجهز به این این کاتالیزورها هستند و البته مساله موزه های قدیمی که به این بازسازی نیاز دارند در دستور برنامه وزارت میراث فرهنگی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران در شهر تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان مربوط به آثار دوران پارینه سنگی قدیم تا دوره پیش از اسلام با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی مربوط به آثار باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران‌های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود به جای نهاده‌است. در حال حاضر، موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیان‌گر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست‌آوردهای فناوری ایرانیان است.

موزه ملی ایران با قدمتی حدود هشتاد سال، نه تنها بزرگترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است، بلکه در فرهنگ موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.