×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
فاجعه داوری در هفته هشتم لیگ برتر؛ لطفاً VAR بیاورید

 ایلنا، اشتباهات داوری در مسابقه فوتبال به اصطلاح رایج آن جزئی از این بازی است و علاج و درمان قطعی برای آن وجود ندارد ولی این اشتباهات اگر از حد استاندارد و طبیعی خود خارج شوند با بالارفتن حجم اعتراضات شکل ناخوشایندی به خود گرفته و اعتماد فوتبالدوستان به سلامت نتایج کم می‌شود.

در فوتبال ایران اشتباهات داوری و به دنبال آن اعتراض به تصمیمات داور مسابقه همیشه وجود داشته و حتی میزان آن از سطح جهانی می‌توان گفت بالاتر بوده است. درست است که این اعتراضات همیشه به حق نیست و بعضاً برای تحت فشار قرار دادن قاضی مسابقه در زمین یا فرار از مسئولیت نتیجه بازی این اعتراضات از سوی بازیکنان و مربیان صورت می‌گیرد ولی اگر میزان اشتباهات تاثیرگذار داوری بررسی شود می‌بینیم معمولاً حتی در سرنوشت قهرمانی یا کسب سهمیه و بقا و سقوط تیم‌ها این اشتباهات تاثیر بسزایی گذاشته است.

استفاده از تکنولوژی در داوری مسابقات چند دهه‌ای است که مطرح شده ولی سپ بلاتر، رئیس پیشین فیفا با آن مخالف بود و تا پایان دوران حضورش در فدراسیون جهانی مانع آن شد ولی وقتی اینفانتینو جانشین او شد این پروژه کلید خورده و اجرایی شد. استفاده از کمک داور ویدویی یا همان VAR ابتدا به طور ازمایشی در برخی دیدارهای اروپایی شروع شد و پس از آن در سطح گسترده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مورد استفاده قرار گرفت و تاثیر آن را روی نتایج مسابقات خصوصاً صعود فرانسه به فینال و قهرمانی این تیم دیدیم.

بعد از جام جهانی کشورهای صاحب فوتبال رو به استفاده از این تکنولوژی آوردند و به مرور پایش به قاره آسیا هم باز شد. در ایران با وجود اینکه چند سالی است مطالبه ورود VAR و استفاده از آن از سوی تیم‌ها مطرح می‌شود ولی تا کنون اقدام عاجلی در خصوصش صورت نگرفته و تمام مسائل مطرح شده هنوز در حد حرف و وعده وعید باقی مانده است.

در هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر شاهد اوج اشتباهات داوری و اعتراضات تیم‌ها بودیم و این میزان اشتباهات و اعتراض‌ها چیزی در حد فاجعه را رقم زده که به مرور این تصمیمات شبهه برانگیز می‌پردازیم:

* دربی ۹۷؛ دو تیم شاکی از تصمیمات بنیادی‌فر

موعود بنیادی‌فر روز سخت و پر حرف و حدیثی در دربی داشت. ابتدا یک آفساید مشکوک با اعتراض شدید کادرفنی استقلال همراه بود و حتی فرهاد مجیدی عنوان کرد اگر مهاجم تیمش واقعاً در آفساید بوده باشد مربیگری را کنار می‌گذارد.

پس از آن یک خطای چسبیده به محوطه جریمه روی عالیشاه گرفته نشد که اعتراض شدید سرخ‌ها را به همراه داشت و شدت این اعتراضات به حدی بود که بنیادی‌فر برای کنترل بازی مجبور شد دست به جیب شود.

اوج تصمیمات بحث برانگیز داوری صحنه مشکوک به پنالتی در دقیقه ۸۷ روی رودی ژستد بود که بنیادی‌فر برخلاف استقلالی‌ها عقیده‌ای به پنالتی نداشت.

صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه پرسپولیس که اعتراض استقلالی‌ها را به همراه داشت.

در نشست خبری پس از بازی گل محمدی اعتراضش را به تصمیمات داور مسابقه اعلام کرد و از او تندتر فرهاد مجیدی بود که اعلام کرد به جز مسائل داوری در مورد موضوع دیگری حاضر به صحبت نیست.

بعد از این بازی باشگاه استقلال با شکایت از داور مسابقه از فدراسیون فوتبال خواستار ورود تکنولوژی VAR به مسابقات لیگ برتر شد.

* گل گهر – سپاهان؛ ۶ گل و بی‌نهایت اعتراض

پر گل ترین دیدار هفته هشتم هم بی نصیب از اعتراض به تصمیم داور مسابقه نبود و حتی تیمی مثل سپاهان که عدم اعتراض به داور را سرلوحه خود قرار داده بود بعد از بازی اعتراض تندی به تصمیمات حسن اکرمی، داور بازی داشت.

گل گهر سیرجان در حالی این بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت که سپاهانی‌ها یک پنالتی در جریان بازی از دست دادند و به جز آن معتقد بودند دو بار دیگر داور باید به سودشان در طول ۹۰ دقیقه اعلام ضربه پنالتی می‌کرد. همچنین طلایی پوشان روی گل نخست گل گهر معترض بوده و آن را مردود می‌دانند چرا که معتقد بودند پیش از آن بازیکن تیم سیرجانی مرتکب خطا شده است و شکست سنگین تیمشان را این چنین به اشتباهات داور مسابقه ربط می‌دهند.

گل گهری ها هم البته از داور راضی نبوده و پنالتی اعلام شده برای سپاهان را نادرست می‌دانند و عقیده دارند تصمیم داور مسابقه سخت‌گیرانه بود. به هر جهت حسن اکرمی هم یکی از داورانی بود که تحت شدید‌ترین اعتراضات قرار گرفت.

* صدای دیگر تیم اصفهانی هم بلند شد

دیدار دو تیم ذوب آهن و مس رفسنجان در اصفهان هم پر حرف و حدیث بود و اعتراض شدید ذوبی‌ها را به همراه داشت. ذوبی‌ها معتقد هستند داور دو پنالتی برای تیمشان در نیمه نخست اعلام نکرده و به کوپال ناظمی معترض بودند. ضمن اینکه چند خطای پشت محوطه هم به اعتقاد آنها اعلام نشد و در نیمه دوم هم گل سوم مسی ‌ها را حاصل خطایی در میانه میدان می‌دانستند که داور آن را نگرفت تا این چنین نقش تصمیمات قاضی مسابقه را در شکست سنگین خود پررنگ بدانند.

خطا در محوطه جریمه مس روی عارف رستمی که ذوبی‌ها آن را پنالتی می‌دانند.
خطای بازیکنان مس در میانه زمین از چشم داور دور ماند و در ادامه تبدیل به گل سوم مس شد.

بعد از بازی هم باشگاه ذوب آهن علیه داور مسابقه بیانیه داد و هم مهدی تارتار در نشست خبری این موضوع را عنوان کرد که بخشی از شکست تیمش حاصل اشتباهات داور مسابقه بوده است.

* تراکتور و روزی که داور علیه عباس‌زاده بود

تراکتور هم دیگر تیمی بود که به تصمیمات داور مسابقه اعتراض داشت. شکست دو بر صفر مقابل آلومینیوم در تبریز نتیجه سنگینی بود که به عقیده سرخپوشان تبریزی تصمیمات داوری هم در آن موثر بود.

عمده اعتراض تراکتوری‌ها دو گلی بود که محمد عباس‌زاده به ثمر رساند و از سوی داور مسابقه مردود اعلام شد و عوامل این تیم معتقد بودند هر دو گل سالم بوده است. به جز این موقعیت یک توپ هم از سوی علی فتحی وارد دروازه شد که بیرون از خط تشخیص داده شد.

صحنه ای که نشان می‌دهد توپ عباس زاده از خط عبور کرده است.

زوانمیر سولدوی کروات بعد از بازی لب به شکایت گشود و به داور مسابقه اعتراض کرد و بعد از پایان بازی هم باشگاه تراکتور اعلام کرد مستنداتی در خصوص داوری دارد که ضمیمه شکایتش به فدراسیون فوتبال خواهد بود.

* نساجی و اشتباه فاحشی که زیر سایه برد پنهان شد

در بازی نساجی هم شاهد اشتباهات فاحش داوری بودیم ولی این اشتباه زیر سایه برتری نساجی پنهان ماند و خیلی ابعاد گسترده‌ای نداشت چرا که تیم برنده متضرر شده بود.

خطای واضحی که داخل محوطه جریمه پدیده رخ داد از سوی داور مسابقه بیرون خط تشخیص داده شد که این را می‌توان اوج تصمیمات اشتباه هفته هشتم دانست و چنین اشتباهی در سطح لیگ برتر فوتبال ایران واقعاً جای توجیه ندارد.عوامل نساجی بعد از پایان بازی به این تصمیم معترض شدند ولی به دلیل اینکه سه امتیاز را گرفته بودند این اعتراض شکل شدیدی به خود نگرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.