×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
فوتبال برای ۵۵ میلیون ایرانی اهمیت ندارد!

به گزارش ایسنا، اطلاعات و آمار و ارقام دقیقی درباره جمعیت فوتبالی در ایران وجود ندارد و هر کس مطابق با خواسته و هدف خود اظهارنظر می‌کند. البته اگر معیار، اظهارات مسئولان، مربیان، بازیکنان و برخی هواداران دو آتشه تیم‌ها باشد، ایران باید بیش از دو برابر جمعیت فعلی، جمعیت داشته باشد!

دست اندرکاران تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور در این سال‌ها بارها هواداران تیم‌های خود را حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر بیان کرده‌اند که جمع این موارد به اضافه جمعیتی که طبیعتا علاقه‌ای به فوتبال ندارند، جمعیتی ایران را  حدود ۲۰۰ میلیون نفر می‌کند.

۵۵ میلیون نفر از جمعیت ایران فوتبالی نیستند!

اگرچه نمی‌توان برای این مقوله یک ترازوی دقیق در نظر گرفت ولی یک نظرسنجی‌ در ایران – که توسط ایسپا انجام شده است – حکایت از علاقه‌مندی حدودا ۳۷ درصدی مردم ایران به فوتبال دارد؛ یعنی فقط یک سوم جمعیت ایران فوتبال را دوست دارند و دنبال می‌کنند که بالغ بر ۳۱ میلیون نفر می‌شود.

جام جهانی برای ۴۶ میلیون نفر اهمیت دارد

به جز این طیف ۳۱ میلیون نفری، گروهی هم فقط هنگام بازی‌های تیم‌ملی در جام جهانی به علت عرق ملی و هیجان حاکم بر جامعه، بازی‌ها را دنبال می‌کنند. طبق نظرسنجی ایسپا، برای ۵۴.۵ درصد جمعیت ایران مسابقات جام جهانی فوتبال اهمیت دارد که تقریبا عددی معادل ۴۶ میلیون نفر می‌شود که این موضوع حداقل در سنوات گذشته قابل مشاهده بوده که جام جهانی و حضور ایران در این مسابقات، جو غالب در جامعه است.

از نکات جالب توجه در این نظرسنجی، تخمین حدودی علاقه‌مندان زن و مرد و حتی تفکیک میزان علاقه‌مندان در رده‌های سنی مختلف است.

۲۳ میلیون مرد و ۸ میلیون زن علاقه‌مند به فوتبال در ایران

از میان جمعیت ۳۱ میلیون نفری هواداران فوتبال، ۷۴ درصد شامل مردان و ۲۴ درصد شامل زنان هستند؛ در واقع ۲۳ میلیون نفر از علاقه‌مندان فوتبال در ایران را مردان و ۸ میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

تفاوت چندان معناداری در میزان علاقه‌مندی به پیگیری مسابقات فوتبال بر حسب گروه‌های سنی وجود ندارد. ۳۷.۴ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ سال، ۳۷.۸ درصد از افراد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۳۵.۹ درصد از افراد بالای ۵۰ سال گفتند که مسابقات فوتبال را پیگیری می‌کنند.

میزان علاقه‌مندی به مسابقات فوتبال در بین افراد ساکن در مراکز استان‌ها ۳۶.۳ درصد، افراد ساکن در روستاها ۳۶.۶ درصد و در سایر شهرها ۳۸.۶ درصد است.

درباره اطلاعات تکمیلی این نظرسنجی باید گفت، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) و تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، نگرش شهروندان پیرامون ورزش فوتبال و مسابقات جام جهانی را مورد سنجش قرار داده است.

مشخصات پاسخگویان

۵۰.۷ درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و ۴۹.۳ درصد زن هستند. ۲۷.۷ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۷.۱ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۵.۲ درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار دارند. ۶۳.۲  درصد گروه نمونه فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۳۶.۶ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. ۰.۲ درصد گروه نمونه به این سوال پاسخی ندادند. ۲۳.۸ درصد مجرد، ۶۹.۹ درصد متأهل و ۶.۳ درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. ۷۴.۳ درصد پاسخگویان در نقاط شهری و ۲۵.۷ درصد در روستاها سکونت دارند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.