×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
قیمت مرغ به ٣٣ هزار تومان رسید

حبیب اسدالله نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر در باره افزایش قیمت مرغ به ٣٣ هزار تومان در بازار گفت: ما طی ماه‌های گذشته مرتب درباره وضعیت تأمین نهاده‌های دامی و تأثیر آن بر تولید هشدار داده بودیم‌و پیش بینی بحران از این دست را به شکلی جدی کرده بودیم.
وی اضافه کرد: حتی زمانی که در سامانه بازارگاه اصلاحاتی انجام گرفت و مرغداران می‌توانستند به طور مستقیم نهاده دریافت کنند ما از مسئولان درخواست کردیم نهاده واحدهایی را که سن گله آنها ٢٨ تا ۳۰ روزه بود و در آذرماه وارد بازار می‌شدند، به صورت ١٠٠ درصد تأمین کنند تا بازار دچار کمبود نشود.
اسدالله نژاد تصریح کرد: کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در این حوزه منجر به کاهش تولید شد. البته شاید وزارت جهاد واقعاً نهاده‌ای نداشتند که در اختیار تولیدکننده از طریق سامانه بازارگاه قرار دهند و این امر نیز ناشی از سوءمدیریت است چرا که پیش بینی نیاز بازار و تأمین آن و جلوگیری از انحراف نهاده از ترخیص تا بازارگاه و سر در آوردن از بازار سیاه از وظایف دولتی است.
وی با بیان اینکه حدود ١١ ماه است که درباره وضعیت بازار نهاده‌های دامی به مسئولان هشدار می‌دهیم، گفت: وضعیت نهاده‌های دامی منجر به کاهش جوجه ریزی و کشتار مرغ در وزن پایین شده که این مسائل کاهش تولید را به دنبال داشته است.
اسدالله نژاد تاکید کرد: مرغداران نقشی در تعیین قیمت مرغ ندارند چه الان که قیمت بالا رفته و چه زمانی که در هر کیلوگرم از تولید ۵ هزار تومان زیان می‌کردند.
این مقام مسئول با اشاره به کاهش تولید و کاهش جزئی عرضه در بازار گفت: این مساله باعث می‌شود دفاتر فروش که تعیین کننده نرخ مرغ هستند؛ قیمت را بالا ببرند.
وی با اشاره به اینکه با شرایط موجود احتمال افزایش قیمت مجدد وجود دارد، از دولت خواست: نسبت به تأمین به موقع نهاده‌های دامی با نرخ مصوب اقدام کند و اگر توان این کار را ندارد؛ سیاست آزادسازی قیمت نهاده‌ها و همچنین قیمت مرغ را اتخاذ کند و یارانه مستقیم آن را به مصرف کنندگان بپردازد.
اسدالله نژاد تصریح کرد: مرغداران نیز از شرایط بوجود آمده رضایت ندارند و وضعیت برای آنان نیز دشوار و غیرقابل تحمل است، تولیدکنندگان به شرایط پایدار و بدون درد سر با حداقل سود قانع هستند اما یا مواجه با سرکوب قیمت از سوی دولت مواجه می‌شوند و یا کاهش هولناک و یا افزایش افسار گسیخته قیمت توسط دفاتر در برخی مواقع.
وی تصریح کرد: در همه حالت‌ها نیز نه تولید راضی است و آرامش دارد نه مصرف کننده.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.