×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

علی لطیفی، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط این روزهای تیم ملی و قطعی شدن حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی قطر اظهار کرد: اتفاق خیلی خوبی افتاد که ما از دست کی‌روش خلاص شدیم چون کی‌روش تقریبا ۱۰ سال در تیم ملی بود و دستاوردی نداشت. ۱۰ سال یک فرصت استثنایی برای یک مربی در تمام دنیا است. به یک مربی سطح پایین هم ۱۰ سال کشوری با پتانسیل ایران را بدهی، این تیم را حداقل در سطح آسیا قهرمان می‌کند. الان که جام جهانی رفتن دیگر کاری ندارد. در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی یک تیم از آسیا به جام جهانی می‌رفت یا در دهه ۹۰، دو تیم از آسیا در این رقابت‌ها حاضر می‌شدند. الان پنج تیم از آسیا به جام جهانی می‌روند و اگر قرار بود که تیم ملی به جام جهانی نرود، باید در فوتبال را تخته می‌کردیم.

بیشتر بخوانید

قدردانی فدراسیون فوتبال از کی‌روش

الوطن قطر: توافق با کی‌روش نهایی شده است

تاج: مربی ایرانی برای تیم ملی بهتر است

جام جهانی آخرین میخ کی‌روش به تابوت فوتبال ما بود

او ادامه داد:‌ کی‌روش با فرافکنی‌ها و کارهایی که انجام می‌داد، عوام‌فریبی می‌کرد. آخرین میخی که کی‌روش به تابوت فوتبال ما زد، جام جهانی اخیر بود. فوتبال فوق‌العاده ضعیفی بازی کردیم. مقابل انگلیس و آمریکا افتضاح بودیم و اگر مقابل ولز برنده شدیم، مقابل ولز ۱۰ نفره برنده شدیم. این تیم ضعیف‌ترین تیم جام جهانی بود و ما در دقایق تلف‌شده این تیم را شکست دادیم. نمی‌خواهم ارزش کار بازیکنان را پایین بیاورم. کی‌روش در دوره ۸ ساله حضورش در تیم ملی، پررو شده بود و به قدری دخالت می‌کرد که در قراردادهایی که به او ربط نداشت، دخالت می‌کرد. او فوتبال ما را واقعا عقب انداخت.

اگر فوتبال فقط دفاع کردن بود، کی‌روش بهترین می‌شد

لطیفی افزود:‌ کی‌روش در ساختار دفاعی به ما کمک کرد. کی‌روش یک مربی تک بعدی است. او در ساختار دفاعی توانمندی دارد و اگر فوتبال فقط دفاع کردن بود، کی‌روش بهترین مربی فوتبال می‌شد. همین کی‌روش با تیم‌هایی مثل مصر و کلمبیا که فلسفه فوتبال تهاجمی دارند، ‌ ناکام بود. در کشور ما هم ناکام بود اما او و تیمش، دو تا از رسانه‌های قوی را مال خودشان کردند و شروع به عوام‌فریبی کردند. ایشان در برنامه نود گفت که «آل‌اشپورت یک برند ضعیف است و در شان تیم ملی نیست که این لباس را بپوشد.» او هفته بعد گفت «این برند کمتر از نایکی و آدیداس نیست.» دلیل این مساله هم این بود که کی‌روش از مدیران آل‌اشپورت، نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار گرفت و از این برند تعریف کرد.

رفتن کی‌روش به قطر به نفع ما شد

این پیشکسوت فوتبال ایران خاطرنشان کرد: سقف توانایی کی‌روش این بود که ۲ سال سرمربی ایران شود و بیاید ساختار دفاعی ما را درست کند چون در فاز هجومی ضعیف بود. آن‌هایی که می‌گویند که کی‌روش سرمربی رئال بوده است، حتی اگر فوتبالی باشند، قواعد فوتبال اروپا و دنیا را نمی‌دانند. در دنیای فوتبال، افتخار، بخشی از پیشرفت یک بازیکن و مربی است. پیشرفت مربیان ایجنت ۷۰ درصد تعیین کننده است. ایجنت آقای کی‌روش هم ایجنت کریستیانو رونالدو بوده است. حالا کی روش به قطر رفته است و این به نفع ما شد.

افکار عمومی موافق سرمربی ایرانی نیست

او درباره انتخاب سرمربی آینده تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: جامعه ورزشی و افکار عمومی، به هر دلیلی با حضور سرمربی ایرانی موافق نیست و دوست دارد که سرمربی خارجی روی نیمکت تیم ملی باشد. مردم هم به کشورهای دیگر نگاه می‌کنند که مثل عربستان مربی خارجی می‌آورند و موفق هم هستند. باور مردم این است که استعدادهای ایران، بهتر از دیگر کشورهای آسیایی است و مربیان ایرانی توانایی مربی‌گری در تیم ملی را ندارند. آقای تاج و همکاران‌شان در یک برزخ گیر کردند.  شاید پول لازم را برای آوردن یک مربی بزرگ ندارند. آقای تاج هم افکار عمومی را لحاظ می‌کند.

مربی ایرانی تا جام ملت‌ها خوب است

لطیفی در پاسخ به این سوال که مربی خارجی برای تیم ملی بهتر است یا مربی داخلی؟ ‌ گفت: من فکر می‌کنم در کوتاه مدت و برای جام ملت‌های آسیا، باید مربی داخلی داشته باشیم که افکار عمومی این دیدگاه را قبول ندارند. اگر بنا بر مربی خارجی باشد، باید کسی باشد که شناخت نسبی از فوتبال آسیا داشته باشد. اگر می‌خواهیم دراز مدت به ماجرا توجه کنیم، باید دنبال یک مربی بسیار خوب در سطح جهانی باشیم و ۴ سال تیم در اختیار آن مربی باشد و هدف هم صعود به دور دوم جام جهانی باشد اما اگر کوتاه مدت‌ می‌خواهیم فکر کنیم، می‌شود برای جام ملت‌های آسیا، یک مربی داخلی انتخاب کرد.

اگر مربی داخلی نتیجه نگیرد، پوست تاج را می‌کنند

او تاکید کرد:‌  مربی‌های داخلی چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی، با اولین اتفاق و ناکامی، وارد هجمه‌ها می‌شوند و مدیران پشت مربی داخلی را زود خالی می‌کنند اما سرمربی خارجی این‌گونه نیست و اگر مربی خارجی ناکامی هم داشته باشد، پشتش می‌ایستند. اگر سرمربی داخلی برای جام ملت‌های آسیا در نظر داریم، این می‌تواند عاملی برای افزایش موفقیت تیم ملی باشد اما من خودم را جای آقای تاج قرار می‌دهم. فرض کنیم که مربی داخلی بگذاریم و او نتیجه نگیرد، همین رسانه‌ها پوست آقای تاج را می‌کنند چون افکار عمومی موافق مربی داخلی نیست. باور من این است که مربی داخلی روی نیمکت تیم ملی نخواهد بود. چیزی که مردم می‌خواهند این است که مربی خارجی پرآوازه باشد و بشود از آن مربی استفاده کرد و به دوره کی‌روش برنگردیم.

این کارشناس فوتبال افزود: در زمان کی‌روش کادر فنی تیم ملی خودش و دستیارهای خارجی‌اش بود. کی‌روش هم فرصتی به آقاجانیان نداد و او هم کارهای غیرفوتبالی کی‌روش را مدیریت می‌کرد. این نگاه عموم است. طوری با آقاجانیان کار نکردند که بشود به صورت کوتاه مدت بعد از کی‌روش روی او حساب کرد و کی‌روش هم آدمی نبود که بخواهد فرصت دهد. اگر ما می‌خواهیم با مربی خارجی قرارداد امضا کنیم، باید در قرارداد او قید شود که کمک‌های داخلی مورد استفاده قرار بگیرند تا آن دستیارها هم یاد بگیرند. همچنین آن مربی هم مدیر تیم‌های ملی باشد و به تیم‌های پایه هم سرکشی کند و به شکلی آینده فوتبال ایران هم ساخته شود.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.