×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
مجوز مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا گرفته شد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، حمید زادبوم در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان حدود ۸۵۰ میلیارد دلار تجارت دارد که ۳۳۱ میلیارد دلار آن واردات است سهم ایران از این میزان حدود ۲.۵ میلیارد دلار تجارت است که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات و ۸۲۳ میلیون دلار آن صادرات است‌. حدود ۸۰ درصد واردات ما از کشورهای اوراسیا محصولات کشاورزی به ویژه غلات ۱۶۸ درصد صادرات ما نیز محصولات کشاورزی ولی بیشتر مربوط به میوه و خشکبار است.

وی در ادامه افزود: کشورهای توسعه یافته و تجارت آزاد را به تجارت ترجیحی ترجیح می‌دهند. در تجارت آزاد موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای برداشته می‌شود، مرحله بعدی اتحادیه گمرکی است که در آن نسبت به کشور ثالثی تعرفه گمرکی تعیین می‌شود. در مرحله بعدی اتحادیه‌های اقتصادی قرار دارند که حرکت آزادانه سطح منطقه انجام می‌شود. مانند اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا که البته تفاوت ‌هایی با یکدیگر دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین تصریح کرد: پنجم آبان سال ۹۸ موافقتنامه میان ایران و اتحادیه اروپا آسیا به امضا رسید. از سال ۹۳ که اتحادیه تشکیل شد ایران جزو اولین کشورهایی بود که وارد مذاکره شد. از یک ماه پیش نیز مجوز برای مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا گرفته شده است.

پی خاطرنشان کرد: سه کارگروه در این توافقنامه برای گشایش تجارت آزاد تشکیل شده است. بالاترین مرجع انجام این مذاکرات کارگروه مشترک است. سه کارگروه دیگر شامل همکاری های گمرکی، اقدامات فنی تجارت و استاندارد و اقدامات بهداشتی نیز تشکیل شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.