×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نیاز کشور به ۷ هزار دستگاه واگن مترو در افق ۵ ساله

بابک احمدی در نشست خبری در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، گفت: ناوگان هوایی، دریایی و ریلی کشور فرسوده است، لذا باید مشوق هایی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و ایجاد کرد. موتور محرک شکوفایی صنعت تقاضا و بازار است، لذا در دوره‌ای که تحت تحریم خارجی هستیم، باید برای حمایت از صنایع داخلی از بازارهای داخلی به عنوان یک فرصت بهره بگیریم.

وی افزود: در ناوگان هوایی حدود ۳۳۰ فروند پرنده در کشور وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۲۵۰ فروند قابلیت پرواز دارد که تعدادی از این ۲۵۰ فروند هواپیما نیز به دلیل کسری قطعات یدکی، اقلام مصرفی و یا دوره های تعمیراتی باید از پرواز خارج شوند تا عملیات تعمیر و نگهداری رو آنها انجام شود، لذا حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان داشت: اولویت ما حفظ ناوگان هوایی است و برای حفظ آن نیز نیازمند اقلام و زیر ساخت هستیم که زیرساخت های آن در کشور موجود است، اما در حوزه اقلام یدکی مشکلات زیادی است، البته ظرفیت‌های مهندسی زیادی وجود دارد که می توان آن ها را بالفعل کرد و در صنعت بکار برد. در خصوص تکمیل زیرساخت‌های اقلام هوایی در حوزه غیرنظامی سازمان گسترش ورود کرده است و فعالیت‌هایی در حال انجام است.

احمدی با اشاره به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اصلی ترین شبکه در اختیار شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد و شرکت های دیگری نیز ناوگان در اختیار دارند، اما در مجموع نیاز این شرکت‌ها به ناوگان جدید زیاد است. البته به دلیل استانداردهای بین المللی و همچنین به دلیل اینکه این ناوگان اغلب در آب های بین المللی تردد می کنند، مشکلی برای نگهداشت این ناوگان نداریم اما برای نوسازی ناوگان موجود مساله وجود دارد و باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و اگر این سرمایه گذاری اتفاق بیفتد ظرفیت های بسیار خوبی را در حوزه های تولیدی، صنعتی و برای پشتیبانی ناوگان کشور برای نوسازی ناوگان و واگذاری شناورهای جدید در کشور داریم.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در حوزه کشنده‌های جاده ای در چند سال گذشته؛ زیرساخت های جدیدی برای حمایت از تولید ناوگان کشنده‌های جدید به وجود آمده است. سال‌های قبل صرفا اتکا به تکنولوژهای غربی بود به جهت رشدی که چین ها داشتند با مشارکت چینی‌ها؛ با انتقال دانش  و تولیدات مشترک تولیدات خوبی انجام شد، کما اینکه هنوز هم ظرفیت خوبی برای تولید ناوگان کشنده جاده‌ای در کشور وجود دارد.

وی بیان داشت: در حوزه ریلی فرسودگی شدیدی وجود دارد و به جهت تردد کمتر ناوگان ریلی در خارج از کشور معمولا دقت کافی برای نوسازی ناوگان در سال‌های گذشته انجام نشده و متوسط عمر واگن ها باری و واگن های مسافری کشور بالای ۳۰ سال است و کشنده‌های باری – مسافری هم عمر بالایی دارند.

احمدی اظهار داشت: لذا  با این وضعیت آینده خوبی برای حمل و نقل تجاری کشور متصور نیستیم و باید فکری برای بهبود آن صورت گیرد.

* نیاز به ۷ هزار دستگاه واگن مترو 

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به مصوبه سال ۹۶ شورای اقتصاد برای تامین ۲ هزار دستگاه واگن مترو کلانشهرها گفت: در افق ۵ ساله تقاضای واقعی ۷ هزار دستگاه است یعنی در صورتی که تمام پروژه های مترو به اتمام برسد ۷ هزار دستگاه واگن مترو نیاز است ولی در صورتی که بخواهیم واگن پروژه های در حال اتمام را تامین کنیم در کنار نوسازی، ۵ هزار دستگاه واگن لازم است.

احمدی بیان داشت: شورای اقتصاد  در سال ۹۶ برای ۲ هزار دستگاه مجوز به وزارت کشور می دهد و ایدرو را به عنوان متولی مدیریت طرح معرفی می‌کند و لذا سازمان گسترش به عنوان مدعی صنعت و تولید داخل و مدیریت کننده این بخش وارد عمل می‌شود. از این ۲ هزار دستگاه به علت محدودیت های تامین مالی متاسفانه توفیقی ایجاد نشده و با وجود اینکه چند توافق خوب صورت گرفته، اما به جهت محدودیت‌های مالی اقدامی صورت نگرفته است، اما ۶۳۰  دستگاه اخیرا توسط وزارت کشور و شهردار تهران پیش برده‌اند، ولی یکی از الزامات آن ساخت داخل است و اگر ساخت داخل آن صورت نگیرد از قانون عبور کرده ایم. لذا وزارت صمت در حوزه کنترلی و اعمال قانون ایستاده و همچنین نقش حمایتگری خود را دنبال می کند و امیدواریم با تعامل بین وزارت کشور و صمت بزودی مقدمات اجرایی ورود تامین کنندگان داخلی را در این پروژه فراهم کنیم.

وی افزود: مشتری این ۶۳۰ دستگاه شهرداری تهران است و قرارداد آن بین سازمان شهرداری و دهیاری ها و یک تامین کننده چینی است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه و در پاسخ به اینکه علت اصلی و عمده فرسودگی ناوگان دریایی، ریلی و هوایی و … چیست، گفت: در هر صنعتی یک اکوسیستم (تقاضا و تولید) وجود دارد در این چرخه معمولا کیفیت ارتقا می یابد و پیوندگی باید زنده ماندن اکوسیستم است. اما زمانی که اقتصاد دچار مشکل شود این اکوسیستم نیز دچار مشکل می شود. لذا وقتی در بخش تقاضا اقتصاد خوبی ایجاد نشود در نتیجه بخش های اقتصادی حمل و نقل نیز سود لازم را نمی برند و در نتیجه تمایلی به ادامه این کسب و کار ندارد. این اتفاق عملا سرعت گردش در اکوسیستم را کاهش می دهد و لذا صنعت نیز کند می‌شود.

وی افزود: اصلی‌ترین دلیلی که این اکوسیستم دچار سکته شده است، اقتصاد بیمار این حوزه است، لذا باید فضایی فراهم آورد که این اقتصاد بهبود یابد، یعنی باید فضایی را فراهم آورد که سرمایه‌گذار حوزه حمل و نقل کارش اقتصادی باشد تا از قبال سودآوری کسب و کار بتواند به توسعه ناوگان اقدام کند.

در ادامه این نشست امیر حسین قناتی معاون بهره برداری و صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان داشت: براساس قانون هوای پاک در حوزه خودرو بیش از ۹ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد. در حوزه کامیون و کشنده نیز حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده وجود دارد. همچنین ۷۴ هزار دستگاه مینی بوس فرسوده در کشور وجود دارد.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل دریایی نیز بیش از ۶۰۰ فروند انواع شناور وجود دارد که در ناوگان جمهوری اسلامی ایران تردد می‌کنند که ۲۰۰ فروند آن اقیانوس پیما است و بیش از ۲۵۰۰ فروند دستگاه شناور کوچک نیز وجود دارد.

قناتی بیان داشت: در حوزه دریایی حدود ۱۱۰ فروند شناور اقیانوس پیما باید جایگزین و نوسازی شود.

معاون بهره برداری و صنایع حمل و نقل سازمان گسترش اظهار داشت: در بحث هوایی هم حدود ۷۰ تا ۸۰ فروند هواپیما زمین‌گیر است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  بیان داشت: برقی‌سازی حمل و نقل ریلی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی را پیگیری می‌کنیم و به‌زودی وارد فاز اجرایی می شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.