×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
همکاری شرکت ها در ایجاد ثبات بازارهای کالایی باید ادامه دار باشد

در میز صنعت سازمان بورس با موضوع فلزات به چالش ها و مسائل پیش روی این صنعت با حضور نمایندگان بخش های مختلف این حوزه پرداخته شد.

آقای عشقی گفت: یکی از اولویت های کنونی بحث تامین مالی پروژه ها و استفاده از انواع ابزارهای موجود در بازار سرمایه است تا بتوان به شرکت ها کمک کرد، اعتقاد داریم بحث توسعه تولید نکته مهمی است که باید حتما دنبال شود.

در ادامه نیز گزارشی در خصوص صنعت مس و فولاد ارائه شد.

ایران ۳۸ میلیون تن مس دخیره دارد که به همین سبب هفتمین کشور در ذخایر مس جهان محسوب می شود. معدن سرچشمه در رتبه ۲۹ و مس سرنگون در رتبه ۷۶ جهان ایستاده اند شرکت ملی مس ایران قادر است در بین ۱۰ شرکت دنیا قرار گیرد. بر اساس آمار واردات عمدتا به ورق سرد اختصاص دارد.

حاشیه سود صنعت فلزات ۴۰ درصد است

صنعت فلزات اساسی بیشترین میزان مصرف برق و گاز را در بین صنایع بورسی دارد.

پس از ارائه آمار ها و معرفی صنعت نمایندگان بخش های مختلف مشکلات حوزه را بیان کردند.

تولید کننده روی آقای صبری گفت: ۱.۲ درصد تولید در زمینه روی را داریم، در حالیکه در جایگاه ۵ جهان قرار داریم اولین چالش این بخش موضوع قیمت گذاری دستوری است. مورد بعد بحث خوراک و مواد اولیه است.

مصرف داخل روی حدود ۷۰ هزار تن و میزان تولید حدود ۲۵۰ هزار تن است که با تولید مازاد مواجه هستیم و اجازه صادرات وجود ندارد چالش بعدی موضوع تحریم ها است در ایم صنعت با مشکل انرژی و قطعی آن مواجه هستیم.

آقای لواسانی مدیر عامل آلومینیوم ایران در ادامه گفت: نامه ای آماده که میزان برق ۴۰ مگاوات باید صرفه جویی شود که این موضوع سبب می شود ۳۵۰ میلیارد دیگر صنعت و بخش ما آسیب ببینیم.

او گفت: ایجاد جایگاه برای احداث نیروگاه و اخذ مجوز از دیگر مشکلات این شرکت است. ما برای تامین مالی احداث نیروگاه مشکلی نداریم اما در اخذ مجوز برای این موضوع، سختگیری‌هایی وجود دارد.

یکی از نمایندگان صنعت فولاد گفت: در ۹ ماه گذشته حدود ۱۴ درصد تولید فولاد میانه افزایش یافت دلیل آن نیز توافق وزارت صمت و نیرو برای بحث برق و تجربه های سال گذشته بود حدود ۳ درصد ارز غیر نفتی را تامین کردیم.نکته ای که وجود دارد این است که عدم شناخت ارز نیما در برخی از قسمت های زنجیره فولاد برخی مشکلات را رقم زده است. قیمت گذاری دستوری و تامین مواد اولیه از مهم ترین چالش های ما محسوب می شود.

نماینده فولاد مبارکه گفت: در خواست این است که سازمان بورس در زمینه انتشار اوراق گام تسهیل گری کند.

آقای ضیایی یکی دیگر از مجموعه های مس گفت: حدود ۳۴ هزار کد کالا داریم.

آقای عشقی در جمع بندی مباحث گفت: با توجه به گستردگی صنعت لازم است موارد به شکل جداگانه با شرکت ها به صورت تفصیلی بررسی شود در بودجه ۱۴۰۲ موارد مختلفی مطرح شده و در حال پیگیری هسیتم قطعا در مجلس پیگیر های باید انجام شود تا مصوبات خوبی داشته باشیم که به تولید و سود آوری کمک شود .

او ادامه داد: یکی از موارد بحث ارز بود که با توجه به تغییرات بانک مرکزی نیازمند زمان هستیم اتفاقات در بانک مرکزی اثر گذار خواهد بود تلویحا با دوستان مذاکره شد باید به این سمت رویم که منافع سهامداران لحاظ شود.

عشقی می گوید: پیگیری خواهیم کرد منابع ارزی به شکلی مدیریت که تبدیل به رانت نشود سال ۹۷ این موضوع به شکل پررنگ نمایان شد. موضوعی مهم همکاری شرکت ها در ایجاد تعادل در بازار های کالایی است این همکاری همیشه بوده و باید ادامه داشته باشد تا از توزیع رانت جلوگیری شود. بحث حاکمیت شرکتی که با جدیت آن را پیگیری می کنیم و باید رعایت شود همچینین بحث تامین مالی را به شکل ویژه پیگیر هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.