×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش سرانه مصرف عسل حتمی است/ فقر غذایی در کلنی‌های زنبورهای کشور

عفت رئیسی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از عسل، گفت: عسل جزو ماده غذایی سلامت بخش محسوب می‌شود از این‌رو در تمام دنیا تولیدکنندگان این صنعت مشمول اخذ این مالیات نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده چالش‌های تولیدکنندگان را دوچندان می‌کند، افزود: در کاغذ این مالیات ۹ درصد است اما در عمل برای تولیدکنندگان ۲۰ درصد تمام خواهد شد چراکه هزینه‌ها چند برابر می‌شود. ‌

این فعال اقتصادی با اشاره به اعتراض فعالان این حوزه به اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اوایل اسفند در تصمیمی کلی مواد غذایی و مایحتاج سفره مردم را از این قانون مستثنی کرد. اما در ادامه اجرایی ‌شدن این مصوبه خبر می‌رسد که واردات شکر و برخی کالاهای دیگر نیز تنها مشمول یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شوند که این مسئله فشار بر تولیدکنندگان را دو چندان می‌کند.

به گفته رئیسی؛ در سال‌های گذشته سرانه مصرف عسل در ایران یک کیلو بود اما به نظر می‌رسد بعد از حذف ارز ترجیحی بر واردات نهاده‌های زنبور عسل و اخذ مالیات بر ارزش افزوده قیمت عسل افزایش پیدا کند؛ در نتیجه توان خرید و سرانه مصرف عسل در کشور کاهش پیدا می‌کند این در حالیست که سرانه مصرف عسل در دیگر کشورها ۴ تا ۵ کیلوست.

رییس کانون صنعت زنبور عسل کشوربا اشاره به کاهش روند صادرات عسل، افزود: در شرایط فعلی و اخذ مالیات‌های مختلف کمتر صادرکننده‌ای رغبتی برای صادرات از خود نشان می‌دهد.

رئیسی میزان فعالان در این حوزه را حدود یک میلیون نفر دانست و افزود: این تولیدکنندگان فشار چندانی بر دولت وارد نمی‌کنند و در شرایط سخت اقدام به تولید می‌کنند از این‌رو از دولت انتظار دارند که از آنها حمایت کنند و اگر از آنها حمایت نشود زنبورداران نیز به خیل بیکاران در کشور اضافه خواهند شد.

این تولیدکننده عسل با بیان اینکه عده‌ای خاص از ارز ترجیحی بهره گرفتند، گفت: این ادعا طرح شده است که حذف ارز ترجیحی برای رشد اقتصادی لازم است اما می‌خواهم این پرسش را طرح کنم که این فرصت کجاست که تولیدکنندگان از تاثیر آن اطلاعی ندارند؟ به نظر من تورم ایجاد شده بعد از حذف این ارز قابل کنترل نیست.

رئیسی با اشاره به فقر غذایی در کلنی‌های زنبورهای عسل، گفت: بسیاری از زنبورداران توان تامین شکر و نهاده‌های مورد نیاز زنبورهای عسل را ندارند چراکه قیمت آنها افزایش پیدا کرده است از این‌رو خود زنبوران عسل لارو ‌شفیره ( نوزادان زنبور) را از کلنی بیرون می‌ریزند.

بنا به اظهارات وی؛ حداقل ۶ بار در سال باید کلنی‌های زنبورها را کوچ داد و برای انجام این مهم معضلی به‌نام دستورالعمل کوچ کندوها با کامیون‌های کددار وجود دارد. پروسه اجاره این ماشین‌ها طولانی است و هزینه آن بالاست به عنوان مثال کرایه حمل کندوها از البرز تا بندرعباس حداقل ۱۵ میلیون تمام می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه محصولات کشاورزی محور امنیت غذایی در کشور محسوب می‌شود، افزود: گرده افشانی تاثیر مستقیمی بر افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌گذارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.