×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش ۴۰ درصدی صادرات شیرینی و شکلات بعد از حذف ارز ترجیحی

 به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری تسنیم ، جمشید مغازه ای در حاشیه نمایشگاه شیرینی و شکلات اظهار داشت: ۱۶ کشور خارجی نظیر کشور های بلژیک، آلمان، هلند روسیه در نمایشگاه امسال حاضر شده اند و شاهد افزایش تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با سال قبل هستیم و حتی به خاطر محدودیت فضای نمایشگاهی از پذیرش برخی تقاضا‌ها معذور شدیم.

وی درباره  وضعیت تولید و صادرات شیرینی و شکلات افزود: در بخش تولید با مشکلاتی برای تامین  مواد اولیه مانند روغن، آرد و شکر مواجه هستیم و برای تامین به موقع آنها مجبور به خرید از بازار آزاد هستیم که این امر در قیمت تمام شده و بر حجم صادرات تاثیر گذاشته است.

واسطه گری در کالاهای اساسی دارای قیمت مصوب 

رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ادامه داد: درحالی که نرخ مصوب شکر ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای صنایع است اما مجبور به خرید این محصول با قیمت 32 هزار تومان از بازار آزاد هستیم.

وی تصریح کرد: پس از اجرای قانون انتزاع و انتقال وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی شرایط تامین مواد اولیه سخت تر هم شده است.

صادرات شیرینی و شکلات ۴۰ درصد کاهش یافت

مغازه ای گفت:  صادرات شیرینی و شکلات در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیارد دلار بود اما در سال گذشته شاهد کاهش 30 تا ۴۰ درصدی در مقایسه به آن دوره بوده ایم.

 وی تصریح کرد: سالانه ۳ میلیون تن گندم  و ۵۰۰ هزار تن شکر در این صنعت استفاده می شود که یک چهارم شکر مصرفی کشور است  اما با مشکل تامین این محصول با قیمت مصوب هستیم.

مغازه ای گفت: بعد از برداشته شدن ارز ترجیحی کالاهای اساسی که مواد اولیه تولید در صنعت ما هستند با  تورم و کمبود سرمایه در‌گردش مواجه هستیم که برای رفع این مشکل  تسهیلات بانکی می تواند راهگشا باشد.

وی گفت:‌ ظرفیت اسمی صنایع شیرینی و شکلات کشور ۲٫۴ میلیون تن است که یک میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد و میزان تقاضا کاهش یافته و در نتیجه تولید کنندگان بر اساس سفارشی که دریافت می کنند اقدام به تولید می‌کنند.

وی یاد آور شد: در صنعت شیرینی، بیسکوئیت و شکلات، سالانه ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.