×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۳ مجتمع فولاد و پتروشیمی روسیه با کاتالیست ایرانی وارد مدار تولید می‌شوند

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه تنها کاتالیزور تولید اتیلن، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن است، گفت: دانش فنی تولید این کاتالیزور فقط در اختیار چند شرکت خارجی است و از ۳۵ سال پیش این نوع کاتالیست توسط مجتمع‌های پتروشیمی ایرانی وارد می‌شد.

وی کاتالیست هیدروژناسیون استیلن را یکی از کاتالیست‌های استراتژیک‌ در صنعت پتروشیمی توصیف کرد و یادآور شد: در این شرکت با اجرای پروژه مشترک و با سرمایه‌گذاری پژوهشی پتروشیمی مروارید مسیر تجاری‌سازی آن توسط متخصصان این شرکت انجام شد و پس از کسب امتیازات فنی و عملکردی مدنظر، تولید این کاتالیست، آغاز و در ماه گذشته این کالای ارزشمند به صورت کامل برای استفاده صنعتی به پتروشیمی مروارید تحویل داده شد.

کریمی خاطر نشان کرد: در صنعت پتروشیمی دو نوع «گاز اتیلن» و «گاز سنتز» وجود دارد و هر کشوری بتواند توانایی تولید گاز اتیلن و سنتز را داشته باشد، همه صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد که در حال حاضر این شرکت توانسته این دو نوع گاز را بومی‌سازی کند و صنعت پتروشیمی را به خودکفایی قابل افتخاری برساند.

به گفته مدیر این شرکت دانش‌بنیان، شرکت‌های هندی و چینی تا یک دهه قبل در ازای تحویل کاتالیست، هزینه‌های سنگین را از شرکت‌های پتروشیمی و فولادی درخواست می‌کردند؛ اما آورده‌های این شرکت، باعث ایجاد ارزش افزوده‌های متعددی از جمله کاهش قیمت خرید، افزایش دانش متخصصان ایرانی، افزایش راندمان تولید محصولات مهمی چون اوره، آمونیاک، متانول و آهن اسفنجی در کشور شده است.

کریمی با اشاره به اینکه بومی‌سازی کاتالیست توسط این شرکت در ایران ۱۰ سال به طول انجامید، تصریح کرد: از اواسط دهه ۹۰ به واسطه تکمیل زنجیره کاتالیست‌های فولادی و کاتالیست‌های تولید گاز سنتز، شرکت‌های خارجی از بازار ایران کنار گذاشته شدند و به عبارتی اعتماد به محصولات این شرکت دانش‌بنیان با اطمینان بیشتری صورت گرفت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از صادرات ۲۰ میلیون دلاری کاتالیست به کشور روسیه خبر داد و گفت: بخش عمده صادرات این شرکت، به کشور روسیه بوده است، به طوری که وزارت نفت در گزارش‌های خود از این اقدام ملی همواره به عنوان یک دستاورد بزرگ تاریخی یاد می‌کند؛ در حال حاضر کارشناسان این شرکت، در سه مجتمع فولاد و پتروشیمی روسیه در حال راه‌اندازی واحدهای این کشور هستند و قرار است بزرگترین پتروشیمی تولیدکننده اوره و آمونیاک جهان نیز با کاتالیست‌های ایرانی شرکت نفت و گاز سرو وارد مدار تولید شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی همچنین درباره نقش‌آفرینی این شرکت در حوزه فولاد، گفت: در سال گذشته توانستیم برای نخستین بار در صنعت فولاد جهان، کاتالیستی تولید کنیم که بدون نیاز به تغییر تجهیزات ثابت بخش ریفرمر تا ۵ درصد راندمان تولید فولاد را افزایش دهد و این به واسطه تغییراتی بود که همکارانم در واحد تحقیقات و تولید در کاتالیست ایجاد کرده بودند. این محصول در حال حاضر برای استفاده صنعتی در ریفرمر فولادی مجتمع فولاد میانه ارسال شده و در این میان سایر شرکت‌­های فولادی نیز برای استفاده از این کاتالیست جدید فولاد که با عنوان «کاتالیست بهبود یافته» شناخته می‌شود، نگاه مثبتی داشته‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.