×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۴۹ خشت ۲۸۰۰ ساله بازگردانده شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای علی اصغر مونسان در مراسم اعطای لوح ثبت شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی که امروز با حضور استانداران، شهرداران و مسؤولان پنج استان گیلان، یزد، گلستان، اردبیل و فارس در مجموعه کاخ موزه نیاوران برگزار شد با اشاره به این که محموله بسیار با ارزش خشت‌ها در سال‌های گذشته از کشور خارج شده بود افزود: ۴۹ خشت گلی مربوط به سده هشتم قبل از میلاد در حراجی خارج از کشور ردیابی و شناسایی شده که پس از آن با جلوگیری از ادامه فعالیت این حراجی و اقدامات بعدی این محموله با ارزش به کشور بازگردانده شده است و بزودی در موزه ملی به نمایش در می‌آید.

وی گفت: در لوح‌های خشتی لعاب‌های رنگی وجود دارد و ثابت می‌کند این هنر در تمدن هخامنشی وجود داشته است و هنر سفال در هنر و فرهنگ ایران ریشه دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره کاوش‌های باستانشناسی در منطقه آوج استان قزوین افزود: باستانشناسان در کاوش‌های خود در این منطقه بقایای انسان‌های نئاندرتال را یافتند این یافته‌ها با کربن چهارده آزمایش شد که در نتیجه ش بقایا از عدد ۴۵ هزار سال فراتر رفت، بنابراین از کشور‌های خارجی برای تخمین سن بقایای کشف شده کمک گرفتیم که تا عدد ۱۰۰ هزار سال در پیش بینی می‌کنند.

آقای مونسان گفت: یافته‌های باستانشناسان در منطقه آوج استان قزوین تئوری‌های زندگی انسان را در کشور ایران تغییر داد و نشان می‌دهد بیش از تاریخ ایران یکی از نقاط زندگی بشر بوده است.

وی همچنین از بهره برداری ۳۲۰ طرح مرمت و حفاظت در بخش میراث فرهنگی در هفته آینده خبر داد و افزود: در بخش میراث فرهنگی حدود ۲ هزار طرح مرمت و حفاظت در حال انجام است و برای تأمین اعتبارات مورد نیاز از استانداری‌ها کمک گرفتیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای جبران کمبود بودجه تلاش کردیم بسیاری از طرح‌های مرمت، حفاظت و حمایت از صنایع دستی را با همکاری شهرداری ها، فرمانداری‌ها و استاندارای‌ها اجرا کنیم.

آقای مونسان افزود: در طرح اشتغال روستایی موفق شدیم ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع دستی و گردشگری اختصاص دهیم و تاکنون هزار میلیارد تومان نیز جذب شده است.
وی گفت: از محل سامانه «کارا» متعلق به وزارت صمت نیز از طرح‌های حمایتی برای حوزه صنایع دستی استفاده کردیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: بودجه‌های استانی برای اجرای طرح‌های مرمت، حفاظت، گردشگری و صنایع دستی برای وزارتخانه بسیار مهم است و همراهی استانداران سبب موفقیت ما در جذب این اعتبارات شده است.

آقای مونسان افزود: در دولت دوازدهم ۲۲ هزار میلیارد تومان طرح گردشگری انجام شده و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان نیز در دست اجراست.
وی گفت: ساخت ۲۲۴ واحد هتلی، ۱۰۶ هتل آپارتمان، ۱۹۳ سفره خانه سنتی، ۳۷۴ مجتمع گردشگری و ۱۰۸ اقامت گاه سنتی و بوتیک هتل از مهمترین اقدامات در دولت دوازدهم است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: تعداد واحد بوم گردی کشور از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد عبور کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.