×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ارائه ٧٠ دستگاه خودرو شاسی‌بلند به کارکنان مجلس کذب است/ یک شرکت خودرویی میلیاردها تومان در رسانه‌های زرد هزینه می‌کند

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس در دفاع از عملکرد خود گفت: ما وقت و اجازه نداریم که گرفتار خودمان شویم، باید عقب ماندگی‌های جبران و عقب ماندگی‌‌ها در بخش معیشت مردم جبران شود و این نیاز به همدلی و هم‌افزایی دارد.

وی با اشاره به ادعای بیگی نماینده مجلس مبنی بر ارائه ٧٠ دستگاه خودرو شاسی بلند برخی از کارکنان مجلس برای استیضاح نشدن فاطمی امین گفت: خبر کذبی منتشر شد که همه مردم متضرر شدند و اتهامی نه در شأن نمایندگان مجلس و نه دولت انقلابی وارد شد که ظلم بزرگ و کذب محض بود.

وی با بیان اینکه چرا با آبروی افراد بازی می‌کنید که البته آبروی مومن نزد خدا است، ادامه داد: فاطمی امین وزیر صمت دولت آلوده به فساد نشده و این اخبار کذب به اعتبار عمومی ضربه می‌زند.

وزیر صمت افزود: ملت بزرگ و شریف ایران نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نشدند، آقای بیگی امروز شما در کجای مجلس هستید بیایید تنها یک خودرو را اعلام کنید نه ٧٠ خودرو که این خودرو را کدام نماینده‌ها دریافت کردند؟

فاطمی امین تاکید کرد : چرا دولت انقلابی را تخریب می‌کنید؟ آیا این جنگ روانی نیست؟ ماجرای این خبر کذب چیست؟ در سال ١٣٩٩ و ١۴٠٠ قبل از تشکیل دولت مردمی رابطی بین واحد مجلس و یک شرکت خودرویی متخلف وجود داشت که این شرکت امروز میلیاردها تومان در سایت‌های زرد هزینه می‌کند و این مافیای خودرو است. آقای پژمان‌فر گفتند که این موضوع دریافت خودرو در همان سال‌ها تنها دو روز در تابلوی اعلانات مجلس بود که بعد از آن هم به این موضوع ورود کردند، آقایان چرا موضوعی که به سال‌های سال ٩٩ و ابتدای ١۴٠٠ مرتبط است را به دولت انقلابی ربط می‌دهید؟

وی ادامه داد: باید دید چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند، بارها گفته‌ام که استیضاح حق مجلس است و من هم اینجا هستم که به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهم.

وزیر صمت گفت: تیتر می‌زنند که لابی‌های آمریکایی آقای فاطمی امین. کجای من به لابی آمریکایی می‌خورد؟ چه کسی این تیترها را می‌زنند؟ چه کسانی از این استیضاح خوشحال هستند و چرا خوشحال هستند؟

وزیر صمت با بیان اینکه مگر اینجا قتلگاه است؟ خطاب به نمایندگان گفت: من در مقام اجرا و شما در مقام نظارت باید منطقی رای بدهید. اما چرا دوقطبی سازی می‌شود؟ گفته می‌شود که اگر وزیر افتاد مجلس برده و اگر ماند مجلس باخته است. چه کسانی دنبال این رویه هستند؟

وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید با هم مسائل را حل کنند، رهبری فرمودند هرکسی دوقطبی‌سازی کند خیانت کرده است، این مسائل زیبنده نظام نیست.

فاطمی امین گفت: من به عنوان مسئول باید پاسخگو باشم، یکی از نمایندگان به شرکتی اشاره کرد که ۳ هزار میلیارد تومان گران فروشی دارد پرونده آن مفتوح است. شرکتی که یکی از معاونین مرا مضروب کرد در شعبه ۲۷ جنایی پرونده مفتوح دارد و برخی اکنون وساطت می‌کنند که پرونده مختومه شود.

وی با بیان اینکه با هرگونه رانت و ویژه خواری مقابله می‌کنیم و تاوان می‌دهیم، افزود: مهمتر از برخورد فیزیکی مگر داریم؟ چه شرکتی است که وقتی به مطامع خود نمی‌رسد نیرو اجیر می‌کند که برخورد فیزیکی کند؟ باید این را توضیح دهند.

وزیر صمت با بیان اینکه امروز صنعت خودروی ایران بیمار است و درد مزمن دارد، گفت: ما برنامه ۴ ساله داریم و به جای خوبی رسیده‌ایم.

وی بیان داشت: من یا باید دنبال محبوبیت باشم و فرافکنی کنم و راه آسانی هم بود. مسیر دیگر اینکه وارد میدان شوم و زیرساختی مسائل را حل کنم.ما اکنون میانه راه و وسط جراحی هستیم، نشانه بهبودی آشکار شده است.

فاطمی امین ادامه داد: خودرو مسائل زیادی دارد اما تنها قیمت به چشم می‌آید. اگر سالهای قبل مسائل مربوط به تولید درمان می‌شد، اگر واردات متوقف نمی‌شد، اگر جنگ ارز نبود این مسائل را در صنعت خودرو نداشتیم.

وی گفت: صنعت خودرو امروز مبتنی بر  مونتاژ داخلی سازی است و با تحریم تولید کم و زیاد می‌شود. ۱۰ سال گذشته هر سال که تحریم می‌شدیم تولید به زیر ۱ میلیون می‌رسید سال ۱۴۰۱ تحریم شدید داشتیم و تولید به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید.

وی افزود: سال ۹۷ دور جدید تحریم خودرو، طلا و ریال بود و این یعنی دشمن می‌داند که خودرو در ایران مسئله اجتماعی و ابعاد اقتصادی گسترده دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه در سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسید، افزود: در آذر ۱۴۰۰؛ ۱۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۰۰۰ دستگاه رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، تولید ۳۹ درصد رشد داشته است، تاکید کرد: رویکرد ما داخلی سازی خودروی خارجی نیست ما به جوانان و دانش بنیان ها و طراحی داخلی تکیه کرده‌ایم و این یعنی خنثی سازی تحریم‌ها.

وی یادآور شد: مگر در سایر حوزه‌ها از جمله داروسازی و دفاعی پیشرفت نداشتیم؟ بخش تجهیزات پزشکی و خودرو چه فرقی دارند؟ باید حکمرانی اصلاح شود.

وی با طرح این پرسش که چرا قیمت خودرو بالا رفت؟ گفت: عدم هماهنگی میان عرضه و تقاضا در ۴ سال اخیر عامل افزایش قیمت خودرو است. ۴ سال زیر یک میلیون دستگاه تولید و تا یک مقطع زمانی واردات را محدود کردیم.

وزیر صمت با بیان اینکه تورم خودرو پایین‌تر از تورم موجود در کشور است، افزود: آذر سال گذشته کشور وارد جنگ ارزی شد و افزایش قیمت ارز افزایش قیمت مواد اولیه را به همراه آورد در حالیکه قیمت کارخانه بالا نرفت.

وی با اشاره به افزایش تقاضای کاذب در بازار خودرو، گفت: بخشی از مردم برای حفظ سرمایه و ارزش پول خود به بازار خودرو ورود کردند. آیا افزایش نرخ ارز در اختیار وزارت صمت بود یا معلول سیاست‌های کلان اقتصادی است؟ وقتی از اصلاح جنگ استفاده می‌شود در واقع مناطقی نیز آسیب می‌بیند و در این جنگ‌ صنعت خودرو آسیب دید و برای گذر از این مرحله باید تولید را افزایش و واردات را تقویت کنیم.

فاطمی امین با تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ۱۴۰۱، گفت: آیین نامه واردات خودرو شهریور مصوب و بعد از ایرادات هیات تلفیق به تعویق افتاد و آبان تصویب شد، آذرماه اولین نمونه وارد و کنتر‌ل‌های استاندارد و محیط زیست بر روی آنها اعمال و دیروز اولین محموله خودرو از گمرک ترخیص شد.

وی با بیان اینکه التهاب در بازار خودرو ما را به سمت برنامه‌ریزی جدید هدایت کرد، اضافه کرد: با افزایش تولید بازار از التهاب می‌افتد من این پرسش را مطرح می‌کنم که چرا عرضه خودرو در بورس متوقف شد؟‌

وزیر صمت ادامه داد: قیمت کارخانه هیچگاه ملاک نیست به عنوان مثال برای فروش خودرو کارکرد ملاک قیمت بازار است نه کارخانه. و با حذف  بورس از قیمت‌گذاری این ابزار از ما گرفته شد.

فاطمی امین با تاکید بر داشتن‌ مافیا بر صنعت خودرو، گفت: وضعیت فعلی صنعت خودرو مقصران پنهان دارد و امیدوارم با فضل الهی این مشکل را حل کنیم. من فرصت می‌خواهم‌ و جلسه استیضاح گذشته تاکید کردم در برنامه ۴ ساله نخست بر افزایش تولید متمرکز شدیم و در ۱۴۰۱ شاهد رشد ۳۱ درصدی تولید بودیم و در فروردین امسال نسبت به تولید فروردین سال گذشته ۵۷ درصد رشد تولید داشتیم و افزایش عرضه باعث کاهش ۱۰۰ میلیونی قیمت خودرو شده است. بازار قطعات مقاومت و کارشکنی می‌کند اما ما ایستاده‌ایم و آنها را حل خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.