×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار خودرو

به گزارش تجارت گردان ، مازیار بیگلو در گفت و گو با مهر اظهار داشت: گرانی‌های بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: مشخص نیست برای افزایش قیمت مواد اولیه از چه قانونی تبعیت می‌کنند. در حال حاضر قیمت فولاد ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از قیمت جهانی است. اگر فولاد را از روسیه بخریم ارزان‌تر می‌شود. فعلاً مس، پتروشیمی و فولاد انحصاری شده‌اند و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم.

وی ادامه داد: دستمزد و هزینه‌های سربار ۵ درصد روی هزینه تمام شده تأثیر دارند و ۸۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعه و مواد اولیه می‌شود. قطعه هم که به دلیل افزایش قیمت مواد فولادی با گرانی افسارگسیخته مواجه شده‌اند.

بیگلو افزود: از سویی دیگر نیز تعداد قطعات در میز پنجم خودکفایی کمتر از ۱۰ قطعه است در صورتی که در میز اول خودکفایی ۸۰ قطعه را مدنظر داشتیم. هر چه جلوتر می‌رویم تعداد قطعاتی که خودکفا می‌شود وابستگی‌شان یا به تکنولوژی که نداریم و یا به مواد اولیه‌ای که نداریم، بیشتر می‌شود؛ به عنوان مثال ورق استیل و پلیمرها در ایران تولید نمی‌شوند از این رو هر چقدر هم به خودکفایی برسیم باز باید ورق استیل و پلیمرها را از خارج بخریم.

رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: همچنین در حال حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ کسانی که این رانت را در دست دارند مسلماً اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد. شبکه‌هایی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که قیمت گذاری خودرو ساماندهی نشود و موجب توزیع سود و رانت بی حساب و کتاب در دست عده‌ای خاص شود، همین اتفاقات در بازار می‌افتد.

بیگلو تصریح کرد: اینکه می‌گوئیم واردات خودرو همراه با قیمت گذاری آزاد شود به این دلیل است که این رانت و سوداگری از بین برود. این سود عاید سوداگر می‌شود و مالیاتی هم نمی‌دهد و مصرف کننده هم مجبور به خرید از بازار آزاد است. در حالی که در صورت توقف سیاست قیمت گذاری دستوری، سود خودروسازان بهتر می‌شود و از این محل می‌توانند مالیات به دولت بدهند و بساط رانت هم از بازار خودرو برچیده شود.

دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: نامه درخواست ما برای آزادسازی واردات و قیمت گذاری همچنان در مجلس است. در صورت استقرار دولت جدید مجدد این مساله را پیگیری می‌کنیم.

شرکت‌های قطعه سازی از برق ژنراتوری استفاده خواهند کرد

وی در مورد وضعیت فعالیت قطعه سازان در شرایط قطعی برق نیز گفت: قطعی‌های برق دستگاه‌های الکترونیکی را به شدت مورد صدمه قرار داد و دستگاه‌های کامپیوتری سوخت که واحدها در این شرایط تحریمی مجبور به جایگزین شدند. البته در حال حاضر وضعیت بهتر شده و در این هفته و هفته گذشته کمترین میزان قطعی برق را داشتیم.

بیگلو افزود: نکته مهم آنکه از ماه آینده هوا سرد می‌شود و این بار به خاطر کمبود گاز، برق را قطع می‌کنند تا از سوخت فسیلی استفاده شود. همواره این ماجرا را داریم و در تابستان به دلیل گرما و در زمستان به دلیل سرما با این مشکل قطعی برق مواجه هستیم و قطعه سازی در این شرایط تحریمی دیگر توان تعویض دائمی تجهیزات یدکی خود را ندارد.

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: برخی از شرکت‌های قطعه سازی از قبل ژنراتور داشتند که چند وقت پیش قرارداد سه جانبه ای بسته شد تا شرکت‌هایی که ژنراتورشان کفاف مصرفشان را می‌دهد کلاً از ژنراتور استفاده کنند. وزارت صمت سوخت را با سهمیه به این شرکت‌ها بدهد و مازاد تولید برق ژنراتور را در شبکه توزیع کنند.

وی گفت: همچنین با توجه به بهبود نسبی شرایط، خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها نسبت به بهار کاهش یافته است و قطعه سازان نیز توانستند حجم خوبی از قطعه را به خودروسازان رسانده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.